Spottar ut maten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin_z
    • November 2011
    • 47

    Spottar ut maten

    Det verkar tyvärr som att mina fiskar har fått någon sjukdom... Två fjärilsciklider och en scalare har avmagrat betydligt och spottar ut maten. Hade en fisk i mitt andra kar som spottade ut all mat och dog efter ett tag. Trodde att det var pga ålder men nu börjar jag undra om det inte är ngt smittsamt. Använder samma håvar etc till båda karen. Någon som vet vad det kan vara?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Om de äter men spottar ut maten så är ofta det första tecknet på bukvattensot
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Karin_z
      • November 2011
      • 47

      #3
      Aj då. Det som är så konstigt är att fisken i mitt andra akvarium som gjorde lika svällde inte upp och fjällen reste sig ej. Kan det ändå vara bukvattensot? Har beställt medicin mot flagellater nu.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ja, vid "äkta" (tror det finns flera varianter) bukvattensot så dör fisken i regel innan den svullnar upp och fjällen reser sig aldrig.
        Dock så vet man så klart inte säkert vad det är - har de som inte äter nu ätit tidigare?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Karin_z
          • November 2011
          • 47

          #5
          Ja, de har ätit med mycket god aptit innan. Ok då kanske det är bukvattensot då. Jag har beställt waterlife octozin, var det ett bra val?

          Kommentar

          Arbetssätt...