Förlorat en fena?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Förlorat en fena?

    Såg precis att en av mina platys har förlorat sin ena sidofena. Vad kan det bero på? Vad ska jag göra med honom?

    Den lilla stump som är kvar ser skör ut och nästan lite vit. Men hans fenor är i stort sätt genomskinliga så det kan vara "trasigheten" som gör att han ser ut så.
    Den verkar hyfsat pigg annars och kommer fram när det vankas mat och så, men den simmar såklart dåligt. Såg att min större hane jaga bort honom alldeles nyss men han kom undan utan problem

    Försökte kolla på de andra fiskarna om något ser konstigt ut men allt verkar ok, det enda är malen som jag tidigare noterat är färglös på en liten bit av sin fena (som om han helt tappat färgen just där) men den har varken blivit större eller mindre sen jag märkte av den. Har en annan fisk som fastnat och på så sätt förlorat en bit av sin fena för ett bra dag sen men den har växt ut hur fint som helst men hos denne var det en väldigt tydligt "snitt" i fenan.
    Har 26 grader i akvariumet och har i salt vid varje vattenbyte för att förhindra diverse parasiter.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Hur är det med dina vattenbyten? Hur ofta och hur mycket byter du?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Jag byter 50% varannan vecka som standard men pga råd från en annan på zooper har jag bytt 50% varje vecka i 2-3 veckor nu. Ska göra vattenbyte imorgon igen

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ok jag var ute och fiskade efter för få vattenbyten och då en hög halt bakterier i vattnet som angripit fisk som lett till fenröta! Men du verkar ju sköta den biten!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Men kan det vara så att vattenkvalitén varit dålig innan jag började med mer vattenbyten och därför blir fiskarna sjuka? Är 50% varannan vecka för dåligt med vattenbyte, bör jag byta så varje vecka i fortsättningen? Varje gång jag börjar byta normalt är det något som strular så jag får ha oftare vattenbyten efter bara någon vecka...

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            pröva med 25% byta var vecka... i en månad eller så... låter lite mycket med så täta och stora byten så de nyttiga bakterierna får tid att få fäste sedan kan du kanske ta 30 % varannan vecka

            Kommentar

            • SlöjstjärtsTösen
              • February 2016
              • 131

              #7
              okej, tack jag får ta och testa att ändra igen.
              När jag skaffade akvariumet bytte jag 1/3 varje vecka då det var så jag gjort med mina tidigare akvarium. Fick då massa problem med alger och blev tillsagd att det var bättre att byta hälften varannan vecka då det skulle vara bättre för balansen. Nu har jag gjort det ett bra tag och alla alger har försvunnit men har tydligen fått en massa andra problem(pumpen var även trasig så fick börja om med bakterierna). Börjar bli ganska frustrerad över att det ska va så kronglig med vad man faktiskt bör göra för att akvariumet ska fungera så bra som möjligt...
              Skrev ett annat inlägg för inte så länge sen, tror det handlade om yngeldöd, där jag blev tillsagd att byta 50% varje vecka för att bli av med "skräp" i akvariumet

              Kommentar

              • SlöjstjärtsTösen
                • February 2016
                • 131

                #8
                Jag har tittat lite extra noga på hans fena nu och jag tycker att den håller på att växa ut. Den kanske är 1/3 utväxt istället för den lilla stump han hade innan. Den är ganska fransig och vit utöver det. Får hoppas att den ät någon som bråkat med honom eller att han fastnat

                Kommentar

                • Palle_H
                  • August 2015
                  • 57

                  #9
                  Vad har du för filterpump,hur stort akvarie hur ofta rengör du filtret?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ja fenor som har skadats brukar oftast växa ut igen.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • SlöjstjärtsTösen
                      • February 2016
                      • 131

                      #11
                      Har ett Lido 120 med tillhörande pump - bioflow 3.0. Jag rengör översta kudden 1gång i veckan då det blir väldigt smutsigt väldigt fort. Tror det är roten som släpper av sig en massa tjafs. Oftast blir det när jag gör vattenbyten.
                      kn jag se någon tydlig skillnad på om fenen blivit avsliten eller om det är tex fönreta? Är ganska ny på tydliga tecken på sjukdommar...

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Vid fenröta är fenan ofta lite oregelbundet taggig, medan det vid en mekanisk skada ofta är en bit som är borta
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Palle_H
                          • August 2015
                          • 57

                          #13
                          Ursprungligen postat av SlöjstjärtsTösen
                          Har ett Lido 120 med tillhörande pump - bioflow 3.0. Jag rengör översta kudden 1gång i veckan då det blir väldigt smutsigt väldigt fort. Tror det är roten som släpper av sig en massa tjafs. Oftast blir det när jag gör vattenbyten.
                          kn jag se någon tydlig skillnad på om fenen blivit avsliten eller om det är tex fönreta? Är ganska ny på tydliga tecken på sjukdommar...
                          Ok hur ofta rengör du de andra kuddarna då? se till att du har bra cirkulation i akvariet,och du kanske skulle prova med att koppla in ett filter till för extra cirkulation och filtrering.

                          Kommentar

                          • SlöjstjärtsTösen
                            • February 2016
                            • 131

                            #14
                            En annan har nu börjat få taggig bakfena så det är nog tyvärr fenröta iaf... Skit också.
                            Jag har aldrig rengjort de andra kuddarna då jag blivit tillsag tidigare att jag inte bör röra dem om det inte är så att cirkulationen blir dålig. Jag har funderat på att köpa en ny pump men efter en diskussion med min sambo så kom vi fram till att det var onödigt, kanske ska vi ta den disskussionen igen

                            Kommentar

                            • Palle_H
                              • August 2015
                              • 57

                              #15
                              Bra cirkulation är viktigare än man tror,bättre syresättning och renare botten är min erfarenhet. Sen angående att rengöra pumpens kuddar att aldrig rengöra vissa tror jag inte är bra i längden.
                              Man behöver ju inte rengöra dem för mycket heller, ner i spannen med akvarievatten och klämma åt tre gånger kanske.
                              Sen kör jag med esay life voogle och catappa-x kan jag varmt rekommendera har sett både vita prick och fenröta försvinna.
                              Du har inget överblivet extra innerfilter du kan prova med tillfälligt typ Ehiem 2010 el 2012?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...