Fiskarna dör med svullna gällock!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lollokulan
    • February 2016
    • 8

    Fiskarna dör med svullna gällock!

    Har fått misstänkt sjukdom i mitt akvarium. Har hört med zooaffären, men dom vet inte vad det kan vara så tänker det kanske finns någon duktig akvarist här som kan hjälpa mig. Vet inte om det har något samband, men det hela började med att alla mina nyinköpta kardinaltetror dog (symptom: svullnad vid gälar, samt små mm-stora vita maskar såg det ut som som satt på antingen gälar eller buk. Såg även ut som dom satt ihopringlade under huden på vissa. Det var lugnt i akvariet i säkert nån månad efter dom dött, men sen började briljanttetrorna dö en efter en med blödningar i buk, gälar, huvud och svullna gällock. Har dock inte sett några maskar så tvivlar på att det är samma. Sedan dog guppyhonor, vissa med svullna gällock och andra utan synliga symptom. 2 st platy mår nu också dåligt. Dock utan synliga symptom. De fiskar som inte påverkats som jag har haft från start är ancistrus, pansarmalar och scalarer. Vattenvärdena är perfekta. Gör delvattenbyte varje vecka. Verkar vara lång inkubationstid. Har en sten med glimmer i, men det är så lite så verkar osannolikt att fiskarna påverkas av det. Någon som vet vad det kan vara för skit?
Arbetssätt...