Camallanus Worms

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Denna sjukdom är rätt ovanlig (jag har aldrig fått den på mina fiskar och jag har ändå haft akvarier (aldrig mindre än 10 st) i ca. 40 år) men verkar tråkigt nog just nu ha drabbat rätt många i Sverige. Här hittar du en artikel med bra info (som jag tycker ser bra ut - men jag vet som sagt inte) http://www.petfish.net/kb/entry/154/

    Ett tips (det särklassigt viktigaste) för att undvika sjukdomar på sina fiskar är att alltid ha nyinköpta fiskar i ett karantänsakvarium. Jag har alltid nya fiskar i karantän i minst en månad men för denna sjukdom verkar man behöva 2 månader.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Har du fått parasiten i akvariet så måste du behandla, det är ett som är säkert!
      Jag har också använt Nematol, drygt dubbel dos körde jag, i två omgångar. I det akvariet fanns inga räkor, men snäckorna överlevde, däremot tappade jag två yngel av L181.
      Bolivianerna (som sannolikt fört in smittan) klarade sig fint och blev friska! Ett av paren bor nu för tiden strax utanför Borås, hos Pia Johansson!

      Kommentar

      Arbetssätt...