Fiskar som dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus.J
    • February 2016
    • 4

    Fiskar som dör

    Hej,
    Har nu förlorat 4st guppyhonor på ganska kort tid, köpte för ca 1månad sedan 2nya honor som var väldigt fina och en var redan gravid när jag köpte den, den var också den första som dog, med alla yngel kvar i sig, sedan ungefär en vecka senare så dog den andra nyinköpta honan, den hade troligen också yngel i sig, yttligare några dagar går och min Apistogramma agassizii hona dör, den var mörkare i färgen dagen innan hade jag märkt och dagen efter det var den död, ett par dagar senare så dog yttligare en guppy hona, den var stel i kroppen och kunde bara röra sig runt med sina små sidofenor, och nu en 3dagar senare så dog yttligare en guppy hona också den stel i kroppen och kunde bara röra sig med sidofenorna, även denna hona hade yngel i sig som nästan var helt utvecklade.
    Min Agassizii hane började efter sin honas död att stå lodrätt i ett hörn i akvariet men fortsatte att äta, men nu senaste 2 dagarna försvinner den helt, kunde se den i sitt hörn när jag klev upp i morse och tände men sedan har den inte gått att se då den direkt gömde sig i nån grotta, är orolig att man hittar den död när som helst också.

    Övriga fiskar ser pigga ut som vanligt, men det gjorde ju de guppy honorna som dött också dagen innan.


    Har ett 110L akvarium som vart igång ca 1,5år, har lite olika växter, 3 räkor, 3 ancistrus malar, 13 kardinal tetror, 3 påfågelsgobi(fortfarande små som kardinaltetrorna), nu bara Agassizii hanen, 2 guppy hanar och 2 honor kvar, har även 1 platy hane och 1 platy hona.
    Matar en gång om dagen, har tänt lampan 10-13 timmar om dagen och det är 25-26grader varmt, byter vatten ca 2/5 varje vecka nu senaste 2 månaderna, innan det så var det 2-4 veckor mellan bytena, använder alltid aquasafe medel när jag bytt vatten.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är ju inte lätt att ange vad som är fel för du verkar ju ha gjort rätt. Du har inte köpt någon ny inredning och lagt i?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Förslag på felsökning
      • Täckglas som är tätt, bör vara ett andningshål i var sin ände av karet
      • Dålig cirkulation, kombinerat med filter som har för låg syre inflöde, kopplat till punkten över
      • Bottenmaterial som är "övergött" av för mycket matning i 1,5 år
      • Handkräm eller liknade på händerna när du är nere i akvariet
      • Rengöringsmedel i hinkar, slangar eller vad du använder vid vattenbyten
      Börja med att lukta på akvariet, luktar det fräscht som en bäck i skogen, eller drar det mer mot sunkigt?

      Tänk vad kan vara det bästa för fiskarna, inte är det rent kranvatten, men rent syrerikt vatten med cirkulation.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Undrar lite vad du matar med och vilken typ av filter och skötsel av det? En fisk som står upprätt i ett hörn är ju väldigt stressad och det brukar inte fiskar klara särskilt länge innan de packar ihop! Kan finnas flera orsaker till den stressen, om fisk är sjuk så avsöndrar dem ämnen som andra fiskar kan uppfatta och då ge sig av från det området och i ett akvarie kan de inte det och det kan leda till stress. Dåliga vattenvärden kan också leda till stress.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...