Hjälp med insjunkna magar (Bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

    Hjälp med insjunkna magar (Bilder)

    Det är något som inte står helt rätt till i mitt malawiakvarium. Trots mycket mat så magrar fler och fler fiskar av, ska försöka förklara.

    Har 5 arter i akvariet: Näbbciklid, Acei, Saulosi, Maingano & malawimalar. De första som jag såg insjunkna magar var några av näbbcikliderna sedan några Acei och nu senast Saulosi & Maingano. Alla är pigga och äter allt som erbjuds men magrar av ändå.

    Det som talar för bukvattensot är:
    1. Insjunkna magar
    2. Har sett några vita långa trådar med avföring flyta runt (3-4st)
    3. De som inte har inåtbuktande magar är antingen tjocka eller uppsvälda
    4. Något skygga

    Det som talar emot är:
    1. God aptit
    2. Inga direkta dödsfall (Haft bortfall men troligtvis pga jagning)

    Klicka på bilden för större version

Namn: Foto 2016-02-20 18 24 59.jpg
Visningar: 196
Storlek: 119,8 KB
ID: 2351099 Klicka på bilden för större version

Namn: Foto 2016-02-20 18 25 07.jpg
Visningar: 134
Storlek: 206,5 KB
ID: 2351100 Klicka på bilden för större version

Namn: Foto 2016-02-20 18 28 08.jpg
Visningar: 136
Storlek: 127,2 KB
ID: 2351101 Klicka på bilden för större version

Namn: Foto 2016-02-20 18 27 45.jpg
Visningar: 166
Storlek: 138,0 KB
ID: 2351102

    Byter 50% vatten var vecka. Matar 5-6ggr/vecka och då ganska mycket för att se om det hjälper. Har två stora innefilter på 2000L/h styck med grov filtermatta. Temperaturen ligger mellan 26-28 grader. Fina vattenvärden, något lågt kH.

    Skulle verkligen uppsaktta all input, har varit lyckligt förskonad tidigare från sjukdomar och känner mig villrådig
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ciklider är ju kända för att lättare drabbas av tarmflagellater än andra arter och mot detta används tex flagellol. Jag skulle snabbt sätta in en behandling.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Tack för bra svar som vanligt Åheim.

      Läste lite om Flagellol och den verkar vara stygg mot filtren. Har ett 60L karantänkar jag kan starta upp, skulle det funka att lägga filtren i det med 2st mindre pumpar och akvarievatten under medicineringen?

      Några erfarenheter fyån andra preparat?
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Tack simka Jag har aldrig medicinerat mot tarmflagellater men jag tycker seras produkter alltid leverar, Jag har kört en klockren behandling med sera nematol mot camallanus.
        Om du gör som du tänkt med biofiltren så lever de när du sätter tillbaks dem och det är ju kanon!
        Fortsätt posta hur det går med firrarna och lycka till
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #5
          Det här är svårt

          Överallt jag läser står det att de tappar aptiten vid bukvattensot, men mina äter allt som erbjuds. Men jag har ju sett vit sytrådsavföring och efter att ha matat mer i ca 1,5 månader bör de ju bli tjockare och inte smalare..

          Vill egentligen undvika medicinering om det går, men samtidigt är det ju inte bra att vänta om det verkligen är sjukdom..
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Jag pratar inte om bukvattensot, det tror inte jag heller att de lider av. Jag pratar bara om tarmflagellater som exploderat i antal i fiskens mag tarm system. Tarmflagellaterna förbrukar då den mesta näringen som fisken får i sig och den magrar då av och svälter... Tycker man ser de symptomen klart på dina bilder!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag pratar inte om bukvattensot, det tror inte jag heller att de lider av. Jag pratar bara om tarmflagellater som exploderat i antal i fiskens mag tarm system. Tarmflagellaterna förbrukar då den mesta näringen som fisken får i sig och den magrar då av och svälter... Tycker man ser de symptomen klart på dina bilder!
              Av någon anledning hade jag fått för mig att det är samma sak, men så är det ju naturligtvis inte. Återigen tack
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              Arbetssätt...