Är detta gälmask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lollokulan
    • February 2016
    • 8

    Är detta gälmask?

    Ville lägga till ett videoklipp, men verkar ju inte funka så jag får väl beskriva istället. Köpte ett stim med kardinaltetror för någon vecka sen och några av dom har små millimeterlånga vita trådar/maskar främst vid gälar men även långt bak på buken. Några av fiskarna har också skador i slemhinnorna ser det ut som med början på eventuell svampinfektion. Är detta gälmask eller något annat? Hur behandlar jag? Är det smittsamt?
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Jag är ingen expert på fisksjukdomar.

    Men detta låter mer som ankarmask (googla på ankarmask eller lernea). Gälmask och hudmask brukar identifieras via mikroskop och syns ej med blotta ögat.

    Du kan läsa mer här

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Har vid två tillfällen (båda gångerna på kejsartetror) sett ganska tjocka, vita maskliknande saker, som såg ut att sitta inne i gälarna, och på fenorna. Behandlade med Parazin, som verkade hjälpa. Har också fått förslaget ankarmask, men de är väl egentligen kräftdjur om jag inte minns fel? Och ser inte riktigt ut som maskar heller. Har för mig att jag hörde nå't om en sjukdom som egentligen är en svamp, men som ser ut som en vit mask, och tror att det faktiskt kan ha varit den svampen mina kejsartetror hade. Kanske kan vara det dina kardinaltetror har?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • MVN
        • September 2009
        • 181

        #4
        Ursprungligen postat av Shepard
        Har vid två tillfällen (båda gångerna på kejsartetror) sett ganska tjocka, vita maskliknande saker, som såg ut att sitta inne i gälarna, och på fenorna. Behandlade med Parazin, som verkade hjälpa. Har också fått förslaget ankarmask, men de är väl egentligen kräftdjur om jag inte minns fel? Och ser inte riktigt ut som maskar heller. Har för mig att jag hörde nå't om en sjukdom som egentligen är en svamp, men som ser ut som en vit mask, och tror att det faktiskt kan ha varit den svampen mina kejsartetror hade. Kanske kan vara det dina kardinaltetror har?

        Det var uppenbarligen något Parazin hjälpte mot, vilket är bra. Parazin tar dock bara parasiter om jag minns rätt. Ankarmask är inte egentligen en mask men för blotta ögat ser det oftast ut som ett hårstrå när de är små...
        Senast redigerad av MVN; 16 February 2016, 17:01.

        Kommentar

        • lollokulan
          • February 2016
          • 8

          #5
          Tack för svaren! Alla dog tyvärr! Hörde med en mycket erfaren akvarist på zooaffären. Inte ens hon visste vad det kunde vara. Ingen ankarmask i alla fall. Fick några droppar av henne gratis med nån medicin. Kommer inte ihåg vad den hette, men hade ingen effekt.

          Kommentar

          Arbetssätt...