Mystisk scalar död. HJÄLP! :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reddule
    • February 2015
    • 171

    Mystisk scalar död. HJÄLP! :(

    Hej
    Har ett 400L kar med en Aqua Nova 1500 ytterfilter.
    Fodrar oftast med granulat, flingor och mal tabletter.

    Men då o då slinker lite vita mygglarver,artemia och räkmix ner.
    Har scalarer, pansarmalar, ancsistrus, L 153 mal, dvärgciklider och nu i helgen kom 6 nyckelhålciklider till familjen från kompisens akvarium där det varit noll sjukdomar fast dom satt ej i karantän his mig utan klimatiserade dom som vanligt.
    I fredags bytte jag 30% vatten som jag gör varje 14 dag.
    Inga tillsatser i karet förutom happy life plantnäring, kol och järn till växterna.
    Haft lite olika växter som jag fått ta bort pga för mycket växtdelar som lossnat.
    Har alltid haft anubis och endel rötter men nu i lördags tillsatte jag 10 st jätte valle och en stooor stock samtidigt som nyckelhålcikliderna kom i.
    Räknade med att det skulle bli endel stress för fiskarna men inget jag trodde dom inte skulle klara av.
    På söndagen låg en av mina ädelstenar en Redback scalar nästan helt apatisk på botten. Men när jag närmade mig den så började den försöka simma bort men var fruktansvärt svajig och åkte in i saker o blev liggandes bland några stockar. Såg ingen jätte skillnad på färgerna eller fjällen utan mer lite silvriga re o svartare på strecken. Såg också att fenorna var lite trasiga och trodde den fått stryk av en elak o stor guldscalar som precis lagt ägg och skyddade dom.
    Jag tog upp fisken i ett bad av furanol och efter 30 min verkade faktisk fisken lite piggare så släppte tillbaka den o den kunde sprattla sig fram väldigt klumpigt och i loopar.
    På kvällen var den så apatisk så den reagerade inte på nått och gälarna rörde sig sällan och lite så bestämde mig för en snabb avlivning i kokande vatten.
    Nu på morgonen såg jag att ytterligare en redback är lika apatisk som den förste och svävat in i filter sugen o satt fast. Nu ligger den helt livlös och jag har nu kört en kur med furanol.
    Detta har alltså hänt förut i samma gång med samma syndrom o samma utgång. Döda scalarer.
    Totalt har 6st scalarer o 2 apistogramma baenschi gått bort och har då kunnat stoppa "smittan" med furanol. Senaste gången detta hände var över 2 månader sen o gången innan det kanske 6 månader. Så det är lugnt o stillsamt långa perioder med glada och friska firrar. Karet har varit igång 1,5 år ungefär.


    Senaste vattenvärden:
    PH 7
    gH 8°dgH
    kH 6°dkH
    NH4/NH3 0mg/L
    No2 0,0mg/L
    No3 10mg/L
    Po4 0.25 mg/L
    Fe 0.1mg/L
    Cu 0mg/L
    Temp i karet 24.8°C
    Vet inte om jag glömt nått men jag tror ju det är stressrelaterat men vad gör jag för fel? För kallt, fel utfodring eller kan det ligga nån bakteri o lura:/
    Tacksam för hjälp
    Ser nu att ögonen är ganska svullna och den andra redbacken är nu död med så det går riktigt snabbt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är ju alltid svårt att veta vad det kan vara. Vad är det för stor rot som du har lagt i?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • reddule
      • February 2015
      • 171

      #3
      Vanlig Mangroverot från zooaffär.
      funderade på om jag haft lite låg temp. låg på 22 i ena ännen och 23 i andra.
      Läst runt att bakterier gillar lite svalare vatten och när en fisk blir stressad sänks immunförsvaret.
      Kanske kan ha nått samband med att jag har för kallt o bakterier trivs bättre och när jag stressar fiskarna sänks immunförsvaret och dom blir smittade.
      detta händer ju bara när jag tänker efter när karet fått ökad stressfaktor i form av vb och scalar lek då de stora scalarerna blir ganska aggresiva eller lite större städning eller ansning av växterna.

      Kommentar

      • Gamina
        • January 2016
        • 29

        #4
        Min erfarenhet av fisk är inte så stor men jag har ganska mycket erfarenhet av andra djur och får direkt en tanke. Du verkar ha haft den här sjukdomen tidigare och därför undrar jag om det kan vara så att den har legat kvar i djuren men att så länge allting varit stabilt så har de orkat bekämpa den. Nu ändrade du på flera saker på en gång och då minskar motståndskraften och det bryter ut igen. På häst brukar man säga att har du ett känsligt läge så ändra aldrig mer än en sak åt gången och här har du ändrat på 2-3 + en låg temperatur som mindre bra utgångsläge..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Tempen på 22-23 grader borde vara OK.
          Att använda Furanol (och liknande mediciner) innebär ju att man också tar livet av en massa nyttobakterier i akvariet och i fiskarna vilket gör att det lättare bryter ut sjukdomar efteråt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • reddule
            • February 2015
            • 171

            #6
            Jag får testa med högre temp och vb på 40% varje vecka. Tycker furanol skulle döda de bakterier som krånglar till det. Efter en furanol kur så har jag aldrig tappat en fisk på flera veckor.
            Man lär sig nått nytt varje dag

            Kommentar

            Arbetssätt...