Vita prickbehandling och snäcka/anmanoräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisk_Fia
    • January 2016
    • 2

    Vita prickbehandling och snäcka/anmanoräkor

    Hej! Ny här och mitt första inlägg: Har ett nystartat (tre veckor) 56-liters och trots att vi varit noga med jämn vattentemp på 26° har vi upptäckt vita pricksjuka på kampfisk och neontetror. Medicin inköpt och läser att bl a räkor och snäckor bör tas bort vid medicineringen. Vi har dock vare sig extraakvarium eller nödvändiga saker (värme/pump) att flytta våra anmanoräkor och vår snäcka till. Tips och råd? Och vad kan ha utlöst vita prick om det inte kan skyllas på temp-växlingar?
    Senast redigerad av Fisk_Fia; 24 January 2016, 11:43.
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    Men du kanske kan ha någon ikea-plastbunke eller så att dem i tillfälligt? Det är inte så akut att de måste ha sådan lyx tillfälligt, det kan du lösa genom mindre vattenbyten varje dag och väldigt lite mat så länge.

    Vad som utlöst det. Tja. de har troligen haft med sig det från butiken och att det redan var på gång. Lycka till med firrarna!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns mycket som kan utlösa det, men ofta kan en transport i sig vara en utlösande faktor.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Fisk_Fia
        • January 2016
        • 2

        #4
        Snäcka och räkor lever och har hälsan men ancistrusen dog första efter en dags medicinering och kampfisken dog av pricksjukan idag på 5:e dagen av medicinkuren :-(

        Kommentar

        • Palle_H
          • August 2015
          • 57

          #5
          Jag behandlar också mot vitaprick 6 dagen, vilken medicin har du? Jag använder eSHa Exit samt esay-lifes voogle och catappa-x.
          Inga dödsfall.

          Kommentar

          Arbetssätt...