Uppsvällda magar på två olika, nya fiskarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Uppsvällda magar på två olika, nya fiskarter

    1/ Hur stort är akvariet?
    160 liter.


    2/ Vilken filtrering använder du?
    Innerfilter, hembyggt med blåmatta och ställbar pump som är strilas i utblåset av en rot som fördelar vattnet.


    3/ När startade du akvariet?
    Sommaren 2015.


    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    -

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Endlers guppy i alla storlekar ca 100 st?, 1 st Apistogramma agassizii hane, ny sedan i lördags (4 dagar) och 2 st Aphyosemion australe (hane + hona), också nya sedan i lördags.


    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungefär) och vilka?
    Najas som fyller ca 1/3 av vattnet, rätt kompakt.
    Vallisneria 'tiger', längs hela baksidan och kortsidorna. Den bildar en liten djungel längst bak, på den sida av akvariet som är utan najas. Den har vuxit sig ända fram till framrutan på sina håll.
    Hygrophilia Polysperma,enstaka plantor, även som flytväxt.
    Andmat.
    Anubias Berberi, 'petit' ca 7 st.
    Javamossa, mindre än en halv dl.
    Sötvattentång ca i dl.

    (Har låtit najas och vallisneria växa nästan helt otuktat en tid för att ha till uppstart av ett större akvarium.)

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Uppsalavatten som får HappyLife Happy Cont till vattenbytena. Har använt Happy Life flytande filtermedia till uppstart och de första vattenbytena samt nu när nya fiskar kommit. (Det står på förpackningen att det är bra för fisken i samband med stress som transport och sjukom bl a. Detta var när de precis kommit, dvs innan de visade symtom.)


    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH 6,8
    KH 6
    DGH >7
    Nitrit ok
    Nitrat 0
    Cl 0
    Mätt ca kl 15 idag, onsdag, (20/1 2016)

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    1 gång per vecka, c:a 25-30%.


    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
    Torsdagen innan de nya fiskarna (som kom i på lördagen), c:a 25%. C:a 15 liter (9.5%) vid tillvänjning av de nya fiskarna.


    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej.

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Ja, se punkt 5. De var inte i karantän bortsett från under vattentillvänjningen i några timmar.

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej.

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.

    Det är nog inte så aktuellt eftersom de inte tycks ha ätit något, men de har erbjudits flingfoder samt fryst, upptinad artemia och cyclops.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Ja, i samband med fiskinköpet lades artemia till.


    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Idag Onsdag såg vi först symtom, magen på australe-honan är stor/svälld, är mörk/blålila underst och är genomskinlig och uppsvälld ovanför (se bild). Hon står mest still och flämtar idag. Tidigare har hon varit skygg. Igår såg jag henne knappt alls. Hon har inte varit framme vid matning någon gång sedan hemkomsten.
    Agassizii-hanen ser ut att ha en genomskinlig blåsa på vänster sida, i magen. Vad vi har sett så har ingen av dem ätit, men de har även hård konkurrens av alla endlers.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?

    Ingen har dött.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Se ovan (punkt 16).

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Ja, se punkt 16

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Nej.

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Agassizii-hanen hade blåsan först, två dagar innan blåsan på australe-honan upptäcktes.


    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja (när det händer).
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Låter ju om du gjort de flesta saker rätt (utom då att den nya inte gick i karantän).
    Så återstår frågan - vad är det för fel? Ja det vete sjutton (någon annan vet säkert bättre) - det låter ju dock som om det är något de burit på eller att de inte tålde omflyttningen (var köpte du dom).
    Jag hade i alla fall direkt flyttat på dom direkt till ett karantänsakvarie
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Har du ca 100 st Endlers Guppy ?

      Kommentar

      • LightDisciple
        • April 2015
        • 162

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Låter ju om du gjort de flesta saker rätt (utom då att den nya inte gick i karantän).
        Så återstår frågan - vad är det för fel? Ja det vete sjutton (någon annan vet säkert bättre) - det låter ju dock som om det är något de burit på eller att de inte tålde omflyttningen (var köpte du dom).
        Jag hade i alla fall direkt flyttat på dom direkt till ett karantänsakvarie
        Jag har inget karantänsakvarium tyvärr! :-/
        Köpte dem på Djur Hobby i Uppsala. Flera honor av Australe hade dött för dem och honan till Agassiziin likaså. :-/ Det var så mycket döda fiskar i de övriga akvarierna med tilltänkta yngelätande fiskar att dessa fick komma hem lite i farten. (Det har blivit många Endler...)

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Har du ca 100 st Endlers Guppy ?

          Jag har inte räknat dem sedan de översteg 27 yngel plus 5 vuxna honor och 2 hanar. En alldeles för stor mängd är det i a f! Kanske inte för många för akvariet, men absolut för många för min sinnesro när jag tittar på dem. ;-)

          Kommentar

          • LightDisciple
            • April 2015
            • 162

            #6
            Vet någon något om vad jag kan göra för de nya sjuklingarna? (Utom det där med karantänsakvarium...som jag ju inte har. Detta är mitt första akvarium.)

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Om du inte har ett karantänsakvarium så ta upp och avliva de sjuka fiskarna risken är ju annars stor att i längden kommer annars alla fiskar att stryka med.
              All medicinering försämrar ju också kraftigt vattenkvalitén i akvariet vilket ökar risken för sjuka fiskar.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Jag har handlat mycket genom åren på akvariehobby/djurhobby och tycker att de ibland har haft problem med kvalitén på många fiskar, kanske de plockar in från oproffsiga uppfödare? Jag köper numer mest från arken zoo för deras fiskar har varit väldigt livskraftiga. Tyvärr är ju utbudet extremt slimmat!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Är inte så många guppy en stor belastning för akvariet ?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...