Scalar med köttsår på bakkroppen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna Carin Ahlander
    • November 2015
    • 2

    Scalar med köttsår på bakkroppen.

    Hej. Jag har en scalar som har ett sår på bakkroppen nära bakfenan. Stort som en tumnagel. Jag tog över fiskarna när jag köpte akvariet. Fiskarna var pigga o fina. Trodde att detta såret var en transportskada. Men det läkte aldrig.

    Jag undrar om det finns något medel som kan ta detta?
    Vad det är?



    Akvariet är 228 liter trekant.
    Eheim 2216 ytterfilter.
    Ca tre månader sen jag tog över karet och en del fiskar, bla scalerna.

    5/ Har 5 vuxna guldgurami, 3 vuxna scalarer 3 unga scalarer, 5 Odessabarber, 6kopparbarber, 6 corydoras 2 ancistrusar
    6/ Jag har växter i akvariet. Både låga och höga, kanske lite för lite.
    7/ Kranvattnet ph 6.4 KH 3
    8/ Akvarievattnet Ph 6.6 KH 3 nitrit 0
    9/ veckovattenbyten ca 30%
    10/ Sista vattenbytet för en vecka sen.
    11/ Har bara lagt i en keramikmalgrotta sista månaden. Rensat /ansat växter.
    12 Ingen ny fisk.
    13/ No
    14/Matar med frysfoder samt grönsaker och granulatfoder.
    15 No
    16/ Det är bara en scalar som har detta sår. Det har han haft sen jag tog över akvariet och fiskarna. En Guldgurami har även under samma tid haft ludd på en fena.
    17/ Inga fiskar har dött.
    18/ Alla fiskar äter bra o är pigga
    19/ Scalaren har ända sen jag fick /tog över den haft ett mindre köttigt sår strax innan bakfenan.
    20/ Har medicinerat med Exit en kur. Eftrr ett par veckor yterligare en kur med esha2000. Ingen skillnad.
    21/
    22/
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det kan mycket väl läka, men risken är att det blir infektioner i såret. Om du medicinerar mot detta så gör det helst i ett karantänsakvarium eftersom all medicinering försämrar vattenkvalitén och gör att andra fiskar löper större risk att bli sjuka.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Anna Carin Ahlander
      • November 2015
      • 2

      #3
      Tack för svar. Ja nu har jag lagt honom i ett medicineringskar. Saltat försiktigt och hoppas att han blir bättre.

      Kommentar

      Arbetssätt...