Döende nicolsi ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FruFilur
    • August 2013
    • 37

    Döende nicolsi ciklid?

    Vad är det för fel på mitt akvarium o nicolsi-hanarna? Den 30e köpte jag ett par nicolsi ciklider, samtidigt köpte jag tio platys. När jag kom hem hade en platy förlorat ett öga o en var helt böjd o m nån vit böld på - avlivning direkt. Från butiken blev jag tipsad om att medicinera m esha gdex för att platysarna skulle fixa flytten bättre, vilket jag gjorde enl instruktioner. Men den 1/1 vaknar jag till att nicolsi hane nr 1 simmade runt så här samt att två guppys jag hade sen tidigare var helt ihopklibbade o m utstående fjäll. Gjorde vattebyta o tog bort guppysarna . Men ändock dog nicolsi hane nr 1 några timmar senare. Den 2/2 tillbaka till butiken o hämtade hem hane nr 2. Gjorde litet vattenbyte o tog bort ytterligare två platy som låg på botten m utstående fjäll. Hane nr 2 o honan har verkat nöjda o glada. Dock upptäckte jag i måndags att fler platys o guppy var vitprickiga o hängiga efter att medicinkuren var avslutad. Vattenbyte o nystart m medicineringen o tillsatte även esha exit o tog bort två guppys. Glada fiskar fram tills idag, nu hänger hane nr 2 upp vid vattenytan precis på samma sätt som hane r 1 gjorde dagen han dog. Vad sjutton gör jag??? Alla andra fiskar tycks va friska nu, men hanarna verkar inte gilla att bo hos mig.....
    112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
    10l räkakvarium startat 2013-09-27
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Verkar underligt och det är omöjligt att svara på frågan efter den kortfattade informationen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • FruFilur
      • August 2013
      • 37

      #3
      Förstår det, ville väl mest dryfta mun förtvivlan.... Nu gav även denna hane upp.... Efter inlägget här drog jag igång ett karantän-kar jag hade stående sen innan, såg lovande ut för paret men igår blev hanen sämre igen o nu låg han bara o snurrade :-( honan tycks fortfarande helt obekymrad. Å i det stora karet tycks sjukdomarna kommit tillbaka efter avslut medicinering, nu ser förvisso platysarna ok ut, men de tre sista guppysarna är magra o neontetrorna börjar se vitfläckiga o luddiga ut - jag blir tokig :-(
      112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
      10l räkakvarium startat 2013-09-27

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det är ju även som så att medicinering innebär att vattenkvaliten försämras rejält och då är man oftast inne i en "ond cirkel"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...