Trichodina?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Trichodina?

    Jag har haft 4-5 mer eller mindre oförklarliga dödsfall bland mina Regnbågar. Akvariet har tuffat på som vanligt och värdena är stabila, fiskarna som är några år har gått tillsammans lika länge.
    Enligt "Akvariets lexikon" stämmer rådande sjukdomsbild med Trichoina: Angreppet kan inte till en början konstateras med blotta ögat, vid långt gånget stadie avmagrar fiskarna, drar sig undan och kippar vid ytan efter luft vid vattenytan. Vidare står det att Trichoina kan komma in i akvariet med foder från dammar.
    På senare tid har jag glatt matat med köpt levandefoder, Tubifex, vita och röda mygglarver.
    Mina frågor är:
    Är Trichodinaparasiter vanliga?
    Kan man få det från levandefoder?
    Han ni erfarenhet av eller råd hur man behandlar Trichodinaangrepp?
    Senast redigerad av Marten64; 04 January 2016, 13:36.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet inget om sjukdomen men den är knappast vanlig bland akvariefiskar och det är då oftast guldfiskar som drabbas.
    Lite info hittade jag här http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Pa...trichodina.htm
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Tack för länken. Min levandefoder/Trichodina teori känns ganska osannolik.
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      Arbetssätt...