Grumligt öga på scalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David B
    • December 2002
    • 507

    Grumligt öga på scalar?

    Min stora scalarhane som alltid har varit frisk som en nötkärna såg jag hade fått sitt högra öga lite, lite, svullet och framför allt grumligt och lite disigt. I övrigt så verkar han vara jättefrisk och äter som vanligt och beter sig precis som tidigare.

    Vad kan han ha råkat ut för? Till saken hör att han och "frugan" leker ett par gånger i veckan så uppenbarligen trivs de i mitt 358-liters kar...

    David b.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Läs här http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18450&SearchTerms=hinna,på,ögat
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • David B
      • December 2002
      • 507

      #3
      Tack för svaret, har sökt på sjukdomar här på Zoopet dock utan att hitta rätt. Antar att jag får ta upp scalargubben och behandla honom med ektozon-salt. Beträffande temperaturen så har jag ca 27 grader i akvariet. Men jag får väl plocka upp honom i morgon och sätta honom i en hink med salt då jag har pansarmalar i karet. Någon skrev att scalarer inte var så pigga på salt, men det har jag aldrig läst tidigare, kan det stämma???

      Tacksam för svar.

      David B.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag vet bara att fiskar som har sitt ursprung från vatten med lägre pH kan vara känsliga för salt.
        Orsaken ska vara att i de floder och vatten de lever kommer inte från sjöar utan från regn.
        Någon annan kanske vet mer om vilka "joner" det vattnet har.
        Men det kan vara lämpligt att börja med 0,1 % salt och ev. öka saltmängden med då kan det vara frågan om att fisken går där en kort tid och lämpligen vara under uppsikt.
        Ha gärna tempen så hög som fisken tål.

        Har du gjort vattenbyt och rengjort botten, om det är det jag skrivit om i länken du fick så är ofta orsaken dåligt skött akvarium.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • David B
          • December 2002
          • 507

          #5
          Jag byter ca 35% av vattnet var annan vecka...

          David b.

          Kommentar

          • kevlargirl
            • May 2003
            • 205

            #6
            Min kamfisk hade eller fick grumliga ögon när han var ny i akvariet, men det gick över som tur var. Hoppas det går över för din firre också då...

            Kommentar

            • David B
              • December 2002
              • 507

              #7
              Hej Kevlargirl,

              ja det har faktiskt blivit bra i ögat utan att jag har gjort någonting förutom bytt vatten och skött akvariet som vanligt. Tur det för den stora scalarhanen är verkligen jättefin och otroligt pampig.

              David B.

              Kommentar

              • Nikita23
                • March 2004
                • 60

                #8
                Vid dålig vatten kvalité kan det finnas parasiter som gärna angriper fiskarnas ögon. Det bruka räcka med vattenbyte.
                100 liters marin yngel
                100 liters alukar sällskaps
                540 liters m.skalarer,silverhajar, praktbotior,sorgmanteltetror,ancistrus
                200 liter alu kar tomt
                30 liters helglas tomt

                Kommentar

                Arbetssätt...