Döende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lekman
    • November 2015
    • 41

    Döende

    Hej
    Min största o normalt finaste Guppyhona verkar helt sjuk. I flera dar har hon hängt vid ytan, o nu står hon med nosen nedåt. Hon verkar helt stel i kroppen oxå.
    Jag har förstått att det är bäst att ta bort dom som verkar sjuka så fort som möjligt för att inte sjukdomar ska sprida sej. Alla andra i akvariet verkar må bra. Jag har satt i nya lysrör under de senaste dagarna, det är enda skillnade från mitt håll.
    Finns det möjlighet att hon ska föda, eller beter de sej annorlunda då. Ska jag bara håva upp henne o göra pinan kort?

    /Lars
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Ja, ta upp henne och gör pinan kort.
    Guppisar är känsliga och och hon kanske är gammal?
    Att du bytt lysrör skall inte ha någon påverkan, hur mår de andra i karet?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • lekman
      • November 2015
      • 41

      #3
      De andra är pigga. Hon har varit såhär nu i flera dagar, så jag tror inte längre att det är graviditet som som är orsaken.
      Har beställt grejer så jag kan kolla vattnet map nitrit, nitrat? och Cu för att kunna ha bättre koll.

      Jag får nog agera dödshjälp idag

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Ok, håll kolla på de andra men det är nog att hon är gammal eller fått många kullar för då kan de bli sådana med.
        Lycka till med de andra
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • lekman
          • November 2015
          • 41

          #5
          Hej
          nu har jag testat med ett enkelt test (stickor) att NO3 ligger för högt. Ska man tro vad man kan utläsa av färgen på stickan så är det ca 100. Vad kan jag göra för att minska på detta. Har nån form av växtnäring, ska jag undvika denna? Ska jag göra många o små vattenbyten, eller minska på vattenbytena? Ska jag vara änmer restriktiv med mat till fiskarna. Det är mest Guppy + en ål o en mal

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Vilken storlek är det på karet, hur många fiskar och hur ofta byter du vatten?
            Byt ut stickorna mot dropptester i stället, stickorna är inte riktigt att lita på.
            Vad visar stickorna på för nitritvärde?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • lekman
              • November 2015
              • 41

              #7
              Jag tror att det är ca 100 liter. Det är 25 guppy en ganska stor mal, en ål och två räkor. Det håller på o växer upp yngel + att jag har köpt 10 nya guppyhonor så jag är lite osäker på hur mycket jag ska mata. Tror faktiskt att det ligger lite i underkant.
              Nitrit visade noll. Jag byter vatten ca varannan vecka, o då kanske 25 % av vattnet. Jag rör aldrig filtret

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av lekman
                Jag tror att det är ca 100 liter. Det är 25 guppy en ganska stor mal, en ål och två räkor. Det håller på o växer upp yngel + att jag har köpt 10 nya guppyhonor så jag är lite osäker på hur mycket jag ska mata. Tror faktiskt att det ligger lite i underkant.
                Nitrit visade noll. Jag byter vatten ca varannan vecka, o då kanske 25 % av vattnet. Jag rör aldrig filtret

                Ok, det du kanske kan göra för att få ner nitratet är att byta 25% varje vecka. Mmm, du har alltså nu 35 guppy - dessutom kanske vuxna? För mig låter det liite för många i min värld i ett 100-liters. Vet inte vad du har för filter, men kanske är det är lite i underkant?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • lekman
                  • November 2015
                  • 41

                  #9
                  Ja, att ynlgen började överleva kom som en överaskning. Jag hjälpte dem med ett litet gömställe o då kom en hel drös nya invånare, men, jag tror de är max 25 totalt, guppieserna alltså. Filtret, ja det heter eheim. JAg vet inte exakt vad jag har för nåt. Det är min son som fått akvariet. Några Guppy är vuxna,

                  Kommentar

                  • lekman
                    • November 2015
                    • 41

                    #10
                    Äh, jag önskar att jag hade skaffat remsorna att mäta med tidigare (de ger ju ändå en fingerviskning om vad som är fel). Nu när jag vet att vattenbyten kan hjälpa, så vet jjag ju vad jag ska göra ändå. Problemet är att nu ser ännu en fisk sjuk ut. Om höga NO3-halter leder till att deras immunförsvar är nedsatt, ja då innebär det väl att jag ska plocka bort alla som ser hängiga ut. på det sättet blir det ju snart tomt i akvariet. Nu är det en sån där ståtlig hanne som simmar vertikalt istället för horisontellt. Då mår man väl inge bra?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...