sjuka fiskar med ihopklibbade fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    sjuka fiskar med ihopklibbade fenor

    Samtliga av mina Apistogramma Hongsloi har ihopklibbade fenor upptäckte jag idag. Jag kan inte se några andra symtom utom att fiskarna visar tydligt försämrat allmäntillstånd. ​Det handlar om ett tiotal Hongslois i olika storlekar, samtliga utom en är födda i akvariet.
    Övriga fiskar (Grön neontetra, schakbrädesciklid och Ottocinclus) visar inga sjukdomstecken.

    För två dagar sedan såg jag att en fisk höll ihop fenorna, men trodde den snarare hade blivit fenbiten i revirstrider. Men nu två dagar senare ser samtliga av samma art väldigt dåliga ut, så det har gått fort.

    Schakbrädescikliderna köpte jag för ca 2 veckor sedan, direkt från grossisten, så med största sannolikhet var de bärarna på något.
    Jag upptäckte också att jag hade ett fiskskelett i akvariet, helt länsat (troligen av amanoräkorna) så går inte att se vad det har varit för art, men det var större än en tetra i alla fall.

    Det jag har gjort nu är ett 50 % vattenbyte.
    Akvariet är på 240 liter och har varit igång i ett par år. Normalt är det ett välmåendeakvarium, fiskar har inte varit sjuka tidigare och växterna växer så det knakar. Jag byter regelbundet vatten ungefär varannan vecka.

    Någon som kan tipsa om vad de kan vara drabbade av för något?

    Och vad bör jag göra? Salt i vattnet? Eller finns det någon fiskmedicin som skulle passa?
    Tacksam för tips och hjälp!
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Nifurpirinol och salt borde hjälpa. Apistogrammor är generellt inte så bra på att ta mediciner men det är värt att försöka att rädda dem. En något högre temperatur, salt och förbättrad vattenkvalitet är bra åtgärder i kombination med medicinering.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    Arbetssätt...