Avlivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    • February 2003
    • 801

    #16
    fiends sätt är det bästa anser jag, tillämpar det själv om det behövs.

    Om någon är för blödig för det tillvägagångssättet, be någon bekant sköta saken som klarar av att döda den på rätt sätt, vi kan ju inte låta en fisk lida för att ägaren är blödig eller hur?

    Alltså: kockkniv och giljotinera snabbt.



    Mvh Jari

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #17
      Dom få fiskarna jag har avlivat har jag skurit av huvudet... Tråkigt att avliva men det är ju för fiskens bästa... Det är inte roligt att se en t.ex. scalar lägga sig på botten med ihopdragna fenor eller så..

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #18
        Säg detta till fiskarna i naturen... Som blir uppfiskade med krok och tillbakasläppta. Eller de som får en flygtur med en fågel innan de blir mat. Eller de som lever i en uttorkande vattensamling.....

        Nu blir det väl liv här!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Säg detta till fiskarna i naturen... Eller de som får en flygtur med en fågel innan de blir mat. Eller de som lever i en uttorkande vattensamling.....
          Detta är ju naturens gång, men eftersom vi sätter oss över naturen genom att hålla fiskar i akvarium så ser jag ingen anledning till att vi skall plåga de fiskar som vi håller. Tvärtom borde vår ambition vara att avliva fiskarna på humanast möjliga sätt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • supersunk
            • January 2004
            • 351

            #20
            jag brukar ta dem i håven o knäppa till dem med fingret.. alternativt slänga dem jätte hårt i toan
            400: Jordätare (uppstartsfas)
            50: Asien
            25: kampfisk

            Kommentar

            • fiend
              • October 2002
              • 1162

              #21
              Som tur var så har man aldrig behövt avliva en endaste fisk än =) Hoppas den dagen aldrig kommer, även om den säkert kommer att komma om man fortsätter med akvariefisk..

              Mvh Fredrik
              » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
              http://www.fiend.nu
              http://www.umea.akvarieforening.se

              Kommentar

              Arbetssätt...