Avlivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sesssan
    • August 2003
    • 9

    Avlivning

    Hur dödar man en sjuk fisk på det mest humana sätt?
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Jag klipper av huvudet med en sax, det går väldigt fort så det är förmodligen ganska "humant".
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Nicke Lilltroll
      • February 2004
      • 730

      #3
      Det beror på hur stor fisken är. Efter det senaste tjafset här om vilken metod som är mest effektiv så tog jag tiden när jag skulle avliva en sjuk svärdbärare. Jag doppade håven med fisken i kokande vatten. Den dog inom 1 sekund. Jag skulle aldrig göra på det viset med större fiskar men till små fiskar så är det överlägset effektivast. Upp ur akvariet till fisken är död tar det inte många sekunder. Ska man hålla fast en slemmig fisk och sikta med sax eller kniv tar det längre tid än så.

      Hur många kommer att hoppa på mig för detta nu?
      720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
      54 liter Paletter

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

      Kommentar

      • champ
        • May 2003
        • 167

        #4
        inte jag... varför skulle man annars koka kräftor?
        Inte alltid jag har rätt... men oftast

        Kommentar

        • Nicke Lilltroll
          • February 2004
          • 730

          #5
          Kräftor tar förhållandevis lång tid att koka ihjäl. Att man gör det är för att om man dödar kräftan först så utsöndrar kräftan ett enzym som är farligt. Om man kokar den så gör den inte det.
          720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
          54 liter Paletter

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

          Kommentar

          • elinor
            • February 2003
            • 1323

            #6
            Att koka fisken till döds är inget jag rekommenderar. Lägg hellre den sjuka fisken på en plan yta och hugg helt enkelt av huvudet med en mycket vass kniv. Det går kanske lika fort att klippa av huvudet med en sax men känslan år nog otäckare för den som håller i saxen.
            1. En vass kniv
            2. Tjoff
            3. Snabb och human avlivning.
            Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Okej, det är inte så mysigt att klippa huvudet.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • Nicke Lilltroll
                • February 2004
                • 730

                #8
                Ursprungligen skickat av elinor
                Att koka fisken till döds är inget jag rekommenderar. Lägg hellre den sjuka fisken på en plan yta och hugg helt enkelt av huvudet med en mycket vass kniv. Det går kanske lika fort att klippa av huvudet med en sax men känslan år nog otäckare för den som håller i saxen.
                1. En vass kniv
                2. Tjoff
                3. Snabb och human avlivning.
                Jag fattar inte varför man inte kan göra det med små fiskar. Tycker du inte att det är en snabb död om det tar under 1 sekund? Hur länge ligger firren på skärbrädan innan du är klar med kniven? Att hålla en guppy eller svärdbärare så att man inte hugger sig själv i fingrarna eller missar är inte gjort på 1 sekund....
                720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                54 liter Paletter

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Koka fisken tycker jag själv är obehagligt. Kommer fortfarande ihåg när jag använde detta senast och det var på 60-talet då jag avlivade en palettciklid. Ser fortfarande för min inre blick fiskens utspärrade fenor och kokta vita ögon.

                  Min kompis Frida på Uppsala-tiden hävdade att det bästa sättet var att lägga fisken i en plastpåse och drämma den med en snabb och hård sving mot väggen. / Erik
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • kryddarn
                    • December 2003
                    • 118

                    #10
                    Själv tycker jag inte att på något sätt döda fisken är humant, men vad ska man göra?
                    <font color="blue">http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141558
                    ___________
                    </font id="blue"><font color="red">100 liter fisksoppa
                    50 liter Guppy yngel</font id="red">

                    Kommentar

                    • fiend
                      • October 2002
                      • 1162

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Sesssan
                      Hur dödar man en sjuk fisk på det mest humana sätt?
                      Jag har en väldigt stor kökskniv och skulle jag behöva avliva en fisk så skulle jag lägga den på skärbrädan, fatta den stora vassa kniven och *ZACK* så skulle den inte längre ha ett huvud.

                      Alternativ för fiskar som man inte vill "döda" på ett sånt brutalt sätt är att frysa in dem. Vet andra som gör det, men själv så föredrar jag att bryta nacken, eller halshugga dem direkt.

                      Mvh Fredrik
                      » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
                      http://www.fiend.nu
                      http://www.umea.akvarieforening.se

                      Kommentar

                      • swetrot
                        • April 2003
                        • 966

                        #12
                        Frysa ihjäl dem är inte särskilt snällt, det tar rätt lång tid för dem att dö.

                        Jag rekommenderar att ha en uppvikt tidning i beredskap. Upp med fisken, ned på tidningen, Vik ihop, dräm till med gummiklubba, annat lämpligt förmål eller stampa med foten (man får ha skor på sig). Vik tidningen en gång till och kasta.

                        Man slipper se mer, man slipper hålla i, man behöver inte gå med fisken genom lägenheten så länge medan den är levande etc...

                        Kommentar

                        • fiend
                          • October 2002
                          • 1162

                          #13
                          Ursprungligen skickat av swetrot
                          Frysa ihjäl dem är inte särskilt snällt, det tar rätt lång tid för dem att dö.

                          Jag rekommenderar att ha en uppvikt tidning i beredskap. Upp med fisken, ned på tidningen, Vik ihop, dräm till med gummiklubba, annat lämpligt förmål eller stampa med foten (man får ha skor på sig). Vik tidningen en gång till och kasta.
                          Nej, frysa in är inte speciellt humant, men det sågs mer som att alternativ till de som inte vill bloda eller använda fysiskt våld mot sin fisk och slippa se den dö Det känns kanske mer som den "somnar in" då.

                          Annars så funkar det ju alltid som du beskrev, ifall man vill ha ett mellanting
                          Bra ide!

                          Mvh Fredrik
                          » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
                          http://www.fiend.nu
                          http://www.umea.akvarieforening.se

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ämnet har diskuterats tidigare och forskning finns faktiskt i ämnet som ligger till grund för de EU-regler som gäller för avlivning av försöksfisk-
                            Innan denna forskning presenterades så menade jag att infrysning är det humanaste pga av att fiskens kroppstemperatur förändras med omgivningen (till skillnad från hos oss människor) och att de därför sakta kommer att somna in vid infrysning.

                            Nedan lägger jag in det inlägg som Ola Svensson skrivit i en annan tråd här på Zoopet i samma ämne:


                            Forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

                            Godkända sätt:
                            1. Kapa huvudet
                            2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!
                            3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod
                            4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)

                            Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.

                            Ej godkända sätt
                            1. Kokning
                            2. Frysning
                            3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)

                            Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fasta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.

                            Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens.
                            __________________________________________________

                            Kokning anges som olämpligt för avlivning beroende
                            på fiskens förmåga att bibehålla syrehalten i hjärnan och därmed medvetande. Det gäller stor fisk. För en mycket liten fisk (neontetra etc) så kommer nog döden väldigt fort men jag VET genom föreningsverksamhet mm. att akvarister har en tendens att ta till varmvatten från kranen istället, i värsta fall genom att hålla håven under kranen. Det är säkerligen extremt plågsamt. Sedan använder akvarister gärna samma metod och jag har vid ett flertal tillfällen hört talas om stora ciklider som fått kokas i flera minuter innan de slutat slå mot locket på kastrullen...

                            Därför hyser jag ett MYCKET stort motstånd mot kokning. Jag vill helt enkelt inte att det metoden ska cirkulera som tänkbar bland akvarister då det så lätt blir mycket, mycket plågsamt.
                            __________________________________________________

                            Problemet med gifter är bl a att de är rätt otrevliga för oss också (de ska ju döda). De är cancerframkallande osv.
                            __________________________________________________

                            Det här är en del av svaret jag fått:

                            1. Tyvärr är alla lättillgängliga medel som benzocain, ms222, euginol ganska aggressiva och stressande i sig, åtminstone på laxfisk
                            2. Vi har nu fått ekonomiskt stöd att gå vidare och inkludera även andra arter där även akvariefisk kan komma att ingå
                            3. Metomidat är idag det ända lugnande medel som inte verkar framkalla stress hos fisken, men det är svårt att få tag på
                            4. Dock finns det en rapport som säger att åtminstone "channel catfish" inte reagerar på nejlikolja (euginol). Det är ett tillgängligt preparat (jmf. med 1. där det sägs att det är aggressivt och stressande på laxfisk).

                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • fiend
                              • October 2002
                              • 1162

                              #15
                              Där fick man ett väldigt långt inlägg med mycket nyttig information

                              Bra skrivet av Ola!
                              Bra att du kom ihåg detta inlägg Kjell

                              Mvh Fredrik
                              » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
                              http://www.fiend.nu
                              http://www.umea.akvarieforening.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...