Guppy med förstoppning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • levsa
    • March 2004
    • 14

    Guppy med förstoppning?

    Jag har en guppyhona som är lite uppsvälld på framsidan av magen, som jag tror är förstoppning. Den gömmer sig mest hela tiden och har tappat färgen. Den brukade komma fram när det var matdags men verkar ha slutat med det. Jag hade den i en hink med salt ett tag och matade med annat mat (levande mygglarver, fryst tubifex). Nu är hon tillbaka i akvariet, och där har jag matat med olika foder de senaste dagarna. Fryst räkmix med spenat och havregryn i osv. Men hon åt inte så mycket.

    Det fanns knappt någon avföring i hinken när hon var där ett par dagar. Fjällen är inte uppsvälld så det borde inte vara bukvattensot. Magen är inte så jättestor heller, men spetsig fram. Ett par bilder finns på





    Nuförtiden verkar hon ligga lita lutad fram också, med huvudet och magen lite neråt. Är det förstoppning och är det någon man kan göra? Det känns tråkigt att bara vänta på att hon ska dö .

    /Levon
    240l Guppy, svärdbärare, platy, indianplaty, pansarmal (Corydoras macropterus), segelfenspleco, kardinaltetra
    43l yngelakvarium
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=187535
  • levsa
    • March 2004
    • 14

    #2
    Hon öppnar och stänger munnen snabbt hela tiden också. Någon som känner igen det symptomet? Kan det vara bukvattensot?
    240l Guppy, svärdbärare, platy, indianplaty, pansarmal (Corydoras macropterus), segelfenspleco, kardinaltetra
    43l yngelakvarium
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=187535

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Bilderna är lite suddiga.Men figuren påminner oerhört mycket om en supergravid guppyhona.
      Fredrik

      Kommentar

      • killimilli
        • November 2003
        • 98

        #4
        Måste hålla med om att det ser ut som en gravid guppyhona...de blir lite kantiga om magen i slutet av graviditeten...så min gissning är att du snart har en massa små guppys som simmar omkring

        Kommentar

        • levsa
          • March 2004
          • 14

          #5
          Jag glömde skriva det. Hon hade ju fött nyligen också. Jag hade henne i födkasse ett tag, och det blev bara 9 ungar. Jag kanske var lite sent ute. Nu är hon död tyvärr, jag hoppas inte pga att hon fick vara i hinken. Kan det ha varit problem med graviditeten? Eftersom hon fortfarande var tjock i magen fram kanske hon inte fick ut alla yngel eller något?
          240l Guppy, svärdbärare, platy, indianplaty, pansarmal (Corydoras macropterus), segelfenspleco, kardinaltetra
          43l yngelakvarium
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=187535

          Kommentar

          • FinaFisken
            • March 2004
            • 184

            #6
            Guppyhonor som är odlade i Asien dör oftast vid yngelfödsel,
            Eftersom att guppyn är så hårt odlad där.
            Om man hitatr exemplar som är odlade i Sverige är det inte lika stor risk att guppyhonan dör vid yngelfödsel.
            =)

            Kommentar

            • FinaFisken
              • March 2004
              • 184

              #7
              har en guppyhona som ser helt sprängdfylld ut det är nog snart dags för guppy yngel!
              =)

              Kommentar

              • levsa
                • March 2004
                • 14

                #8
                Jag ska höra med affären ang. var de är odlade. De andra verkar väldigt friska annars. En annan guppyhona födde nyligen 11 yngel, och hon är tillbaka i akvariet ut är födkassen och verkar må bra. Jag har ett par guppyhonor till som hade stora magar som har mindre magar nu men jag är inte säker på om de har fött eller bara hade ätit mycket (alltid denna osäkerhet).
                240l Guppy, svärdbärare, platy, indianplaty, pansarmal (Corydoras macropterus), segelfenspleco, kardinaltetra
                43l yngelakvarium
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=187535

                Kommentar

                Arbetssätt...