Skäggmunsmal död och "uppsvullen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • majure
    • March 2004
    • 3

    Skäggmunsmal död och "uppsvullen"

    Hej!

    Jag skaffade ett 112l akvarium för litet över 1 vecka sedan. Köpte sand och tillbehör/växter.
    Tvättade sanden noggrant o fyllde vatten i akvariet. Planterade växterna o lade i rötterna.
    Satt i aquasafe liknande medel o sånt som startar bakteriekulturen.
    Efter ett par dagar kollade jag ph och kh värderna och allt verkade bra (ph 7.0-7.5 kh ca 5-6).
    Jag fick 7st skäggmunsmalar av en kompis. En av dessa var ca 5-6cm lång, de andra var små ennu (1.5-2.5cm).
    Den stora malen dog efter 3 dagar i mitt nya akvarium. Har testat värderna pånytt, och allt var bra.
    Har gett mat tabletter åt dem, som är menat för malar, men de verkar inte äta av dem (vad jag ser iaf).
    Tabletterna löser upp sej och blir och ligga på bottnet som pulver ungefär.
    Den stora malen som dog, var mest fast vid pumpen och nära värmaren (temp 25c).
    De små malarna far omkring ivrigt på botten o rötterna. När den stora malen låg död upp och ner på bottnet
    så tog ja ut den förståss. Den hade svullit upp nästan som en boll vid magen. Och vid analöppningen hade
    det kommit ut nån konstig liten orange "klump", som hängde fast.
    Vad kan detta vara? De andra malarna verkar friska o simmar ivrigt omkring och "suger".
    112L
  • killimilli
    • November 2003
    • 98

    #2
    Låter ungefär som det som hände min ancistrus.

    Det var en hona som jag hade satt ihop med en hane för att föröka dem...hon blev tjock fick en klump vid analen och dog, detta tog bara några dagar. Tog med henne på akvarieaffären där vi klippte upp henne och upptäckte massor av rom. Antagligen fick hon bara inte ut rommen och dog av det...

    Nu vet jag ju inte vad du har för mal, om det är en hona eller hane, men det du beskriver är ungefär vad som hände min stackars hona..

    Kommentar

    • killimilli
      • November 2003
      • 98

      #3
      Sorry, läste inte rubriken särskilt noga, där står det ju faktiskt skäggmunsmal, precis en sådan jag hade...

      Kommentar

      • majure
        • March 2004
        • 3

        #4
        Det är faktiskt mycket möjligt att det var fråga om samma sak.
        En hona var det, och den blev ganska stor på 3 dagar, sen dog den.
        Eftersom malen kom från ett relativt stort akvariet med mycket rötter/grottor och en massa andra skäggmunsmalar, så kan det faktisk vara att hon skulle lägga rommet.

        Hoppas det är så och att det inte var frågan om någon sjukdom.
        112L

        Kommentar

        • killimilli
          • November 2003
          • 98

          #5
          ja, eftersom dödsfallen liknade varandra så pass mycket så kan det nog vara så.

          Synd att du inte "sprättade" upp henne när hon dött, för då hade du sett om hon var full med rom...

          Kommentar

          • majure
            • March 2004
            • 3

            #6
            Borde ha gjort det och kollat, men lite sent nu...
            Får bara hoppas att det var så att hon tänkte lägga rom...

            Tack iaf för svaren.
            112L

            Kommentar

            Arbetssätt...