Mina malar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Liten
    • November 2003
    • 24

    Mina malar dör!

    Hej.
    Har just startat upp mitt akvarium igen. Skaffade svart sand som jag rengjorde nogrannt innan jag hade i det i karet. Det fick stå några dagar (gjorde ett vatten byte för att få bort dimman som blev) sedan fick malarna flytta in. 2 Gibbiceps (som jag har haft ett par år) och 2 kinesiska algätare, även ett par praktbotior. Allt verkade frid och fröjd så efter ytterligare några dagar köpte jag ca 100 neontetror och 5 brilljant tetror.
    Nu till problemet. I förrgår hittade jag en gibbiceps död och igår en algätare. Någon som kan ha någon idé till varför dessa dör. Kan det vara sanden som är för vass (den slipade mina naglar bra när jag gjorde rent den) eller damm från sanden? Finns det inte tillräckligt med mat i ett nystartat akvarium? eller har jag stressat ihjäl dom med alla flyttar fram och tillbaka. Och om det är sanden som är för vass, vad ska man då ha för algätare som pallar med sanden?

    MVH// Tessan
  • Patrik_Tq
    • November 2003
    • 674

    #2
    Du bör ju mata med algtabletter, finns ingen mat åt dom annars utom det som sjunker till botten när övriga matas.
    Men var försiktig med matningen i starten.
    Gold? Sånt har jag bara i bilen

    www.audis3.se

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Hur stor är akvariet och fodertabletter är viktigt eftersom algerna inte kommit i gång.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • Kid
        • February 2004
        • 183

        #4
        Bry dig inte om detta inlägg om du använder en inkörd filter med bra bakteriekultur.

        Jag är fortfarande rätt ny på området, men har du kollat vattenvärdena? Hur stor är karet?
        Du nämnde att det är ett nystartat akvarium som du slängt in mer än 100 fiskar! Kan det vara en nitritspik som dödar?

        mvh =)
        /Kid

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Dom kan ha dött av stress, det gjorde två av mina scalarer när jag bytte från grus till sand.. Hade dom i en plastback i 2 timmar, när dom kom tillbaka blev dom sämre och sämre tills dom till slut dog.. Mina två andra scalarer lever...

          Kommentar

          • Liten
            • November 2003
            • 24

            #6
            Jo, akvariet är nystartat eller rättare sagt omstartat. Sålde de gamla diskusarna, tömde vattnet och fyllde upp igen. sedan fick det stå någon vecka innan malarna flyttade in (de bodde i en mindre tank under ombyggnationen). En vecka senare flyttade tetrorna in. Akvariet är på 180 liter och vattenvärderna är normala. Filtret är riktigt inkört.

            Att man skulle mata med algtabletter hade jag ingen aning om. Har varit lite orolig att det inte funnits ordentligt med mat. Så om jag skaffar sådana så kanske resten överlever, tror ni det?

            Kommentar

            • Kid
              • February 2004
              • 183

              #7
              Visst ska man ibland stödmata malar, men jag tror inte att de dör av svält så lätt. Tar säkert månader.
              Har själv en 35-40cm lång mal som jag inte stödmatar så ofta. Den äter mest rester och alger.

              180 liter låter ganska trångt för över 100 fiskar.
              Annars har jag inte fler idéer. Kolla din sand som du misstänkte? Eller kan det vara något malarna dragit på sig under vistelsen i "tanken"?

              /Kid

              Kommentar

              Arbetssätt...