Vita pricken, frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #16
    Tack så mycket för rådet Fredrik!
    På faunamor så står det på tyska så jag hoppas den är rätt i alla fall.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #17
      Tyska kan jag inte hjälpa dig med..läste ett par år men det är fullständigt bortglömt
      Fredrik

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #18
        Ursprungligen skickat av fredrikakesson
        Tyska kan jag inte hjälpa dig med..läste ett par år men det är fullständigt bortglömt
        Fredrik
        Har läst tyska med i högstadiet men jag förstod lite grann i alla fall. 20 droppar per 100 l vatten dag 1,2 och 7. Och att det var för vita pricken för det stod på latin. =)
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Lillwirre
          • March 2004
          • 7

          #19
          Hej, jag är helt nybörjare när det gäller firrar o försöker snappa upp så mycket information jag kan men i vissa fall går man bet.

          Upptäckte idag att mina ny inköpta kardenaler har vita prickar på sig. All fiskarna har också varit väldigt slöa de senaste dagarna men det har kanske med det att göra?
          Tänkte i alla fall köpa mig protozin så fort som möjligt men sen så läste jag att det inte var bra att använda när man har ett filter med aktivt kol. Hittade inget svar varfor o hoppas nu att jag skulle kunna få lite hjälp innan jag gör nånting allderles dumt.

          Tack på förhand.

          /Daniel

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #20
            För att lättare få svar på din fråga så ställ en egen fråga om det med titel; Vita pricken och kolfilter, eller nåt sånt. Då är det lättare för experterna att svara på just din fråga...

            Lycka till!
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              Kol "tar upp" medicinen.
              Efter avslutad behandling kan kol användas för att ta bort rester av medicinen ur vattnet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Lillwirre
                • March 2004
                • 7

                #22
                Tack så mycket för hjälpen.
                Tar bort mitt ytterfilter med kol under ett par dagar o kör med enbart mitt innerfilter.

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #23
                  Vad tråkigt för dig Marie! Men som jag skrev i en annan tåt så var ju riskerna stora för att du skulle få stressymtom... Jag tror som du att det har med alla vattenbyten och nitrittoppar att göra... stressigt helt enkelt... Men som tur är så är vita prick lättbotad. Din praktbotia gömmer sig säkert, de brukar göra så när de inte mår bra...

                  De få gånger jag fått "pricken" har jag medicinerat med Faunamor... det fungerar men kräver ofta en ommedicinerning. Jag har fått för mig att det har med sandbotten att göra... att medicinen inte tränger ner riktigt... Jag brukar slå av pumpen några timmar, när jag just hällt i medicinen, för att den ska få sjunka ner mot botten.... Jag vet att dessa råd kommer sent... hade helt missat den här tåten...
                  Jag brukar rekommendera salt i vattnet efter vita prick... kommer inte ihåg om du hade Corydoras, de tål ju inte salt i några större mängder... men annars kan du köra på en sisådär 0,5 dl/100 l... Det hjälper fisken att komma i kondition igen...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • mats41
                    • February 2004
                    • 593

                    #24
                    20ml till 500l står de på medicinen.
                    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                    Kommentar

                    • nilssonnet
                      • January 2004
                      • 603

                      #25
                      Jag körde med Faunamor när en av mina silverhajar hade fått vita pricken, det fungerade fint, den blev frisk. Men en annan silverhaj fick vita prick några dagar/en vecka senare, och jag fick börja om medicineringen, med lyckat resultat. Bytte rätt mycket vatten mellan medicineringarna, körde sen med kol efteråt för att få bort medicinen.

                      Jag höjde aldrig tempen, den låg runt 20-22 grader hela tiden, och det var bara en fisk som fick sjukdomen per utbrott. Harde vid det tillfället guldfisk (vanlig och slöjdstjärt), silverhaj, eldstjärt, black molly, pleco, ancistrus samt pansarmalar. Körde med ca 1 - 1,5 dl per 100 l vid det tillfället.

                      Mina växter klarade sig fint, anubias, svärdplanta och vattenpest.

                      Fick beröm från en bekant, då siliconen inte hade blivit blåfärgad, vilken det tydligen blev med hans medicin. :o)
                      Na klar!

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #26
                        Ursprungligen skickat av mats41
                        20ml till 500l står de på medicinen.
                        Tack Mats41!
                        Ja då får jag hoppas att det som jag hällt i är rätt då det är doserat på antal droppar och liter....

                        4 ml/100 l med andra ord...
                        ca 15 ml (1 msk) för mig då... Ska mäta upp dropparna på lördag när jag är på dag 7....
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #27
                          Ja det är ju så Nanc att eländen följer just detta kar. Hittade botian!!! Vad glad jag blev!!! Så nu är de fyra igen. Fast den såg väldigt ynklig ut... Men det är ett senare problem.
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #28
                            Ursprungligen skickat av Marie J
                            Ursprungligen skickat av mats41
                            20ml till 500l står de på medicinen.
                            Tack Mats41!
                            Ja då får jag hoppas att det som jag hällt i är rätt då det är doserat på antal droppar och liter....

                            4 ml/100 l med andra ord...
                            ca 15 ml (1 msk) för mig då... Ska mäta upp dropparna på lördag när jag är på dag 7....
                            Nu har jag mätt!

                            Blir gråtfärdig. På tyska stod det 20 droppar / 100 l och jag tog 80 droppar till mitt 375 l kar. 80 droppar blev 10 ml. Mätte i 3 olika msk och utnyttjade även mina ph och kh behållare som testmått. Så om det du skriver mats41 så har jag doserat ca 30% för lite då du läst den på svensk förpackning.

                            Dock har alla prickarna gått bort och det är bara 2 av praktbotierna som har pyttesmå beiga "sår"prickar kvar. Jag doserade 15 ml idag som är den sista dagens medicinering.

                            Håll tummarna för mig att det inte blossar upp igen!

                            <b>Tänk nu på detta att alltid läsa en svensk bruksanvisning när det gäller Faunamor. Jämför doseringen på olika språk för att vara 100% säkra på att det är rått doserat. Så det verkligen går bort och att ni inte får det igen efter en vecka eller två.</b>
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...