Först nitritproblem, nu vita pricken.*snyft*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Först nitritproblem, nu vita pricken.*snyft*

    Först fick jag nitritproblem som var svår att få bukt med. Vad vattenbyten flera gånger per dag under tre dagar. Sen var det lugnt sen så kom det en mindre topp igen med flera vattenbyten under en dag. Nu när det var lugnt och skönt under en veckas tid, så åkte de på vita pricken igår, ringde runt i halva bohuslän för att hitta en butik som var öppen samt att de inte hade slut på medicin. Ringde ett 20-tal ställen, ca 7 var öppna men 6 av dom hade slut på medicin men den 7:e hade en öppnad flaska som de haft till sina egna kar. Bara att sätta sig i bilen och åka 5 mil enkel väg. Vågade inte chansa med att vänta i över ett dygn då jag hört att mina botior är känsliga...

    När ska eländena sluta avsluta varandra?

    Känner mig ledsen och nedstämd att jag har en sådan obalans i ett av karen. Detta kar är min ögonsten. Känner att, händer det något mer nu så slutar jag med allt vad akvarium heter. Måste vara en usel ägare som inte får bukt med ett av karet utan att det hela tiden är något som är fel. Förtår hur endel av er känner er när det krånglar och varför vissa slutar helt med akvarium....

    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Låter jobbigt!
    Jag kan säga att mina grejer har varit på väg ut mer än en gång...
    Man får väl på något sätt försöka vända motgångarna till något positivt och dra lärdom av alla små och stora missöden. Klen tröst kanske men jag hänvisar till min profils favoritcitat.

    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Den starke är inte den som aldrig faller,
      utan den som finner styrkan att resa sig igen.


      Jo du har rätt ang ditt favoritcitat. Det konstiga är att bara ett kar är problematiskt. Det andra funkar toppen. Det är ganska likvärdiga kar dessutom....

      Tack för din medkänsla!
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Jo, jag tog det till mig efter flera års cancerbehandlingar men det är en helt annan historia.

        Du kommer nog snart sitta där och mysa framför väl fungerande och tjusiga kar och skratta åt eländet som varit.


        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          När jag var 12-13 år hade jag akvarium... Tog kål på nästan 100 fiskar på 3 år... Då känns det hopplöst...

          Kommentar

          • Rymdis
            • December 2003
            • 67

            #6
            angående nitrit. var noga med att inte mata mer än de äter upp på 5 min eller så. ta bort all mat som är överbliven, använd nitravec vid stora vattenbyten.

            vita prick kan bero på stressen vid alla vattenbyten, eller att de blivit nedkylda (kanske oxå av vattenbyten?) då deras immunförsvar då går ned lite så får de ofta sånt här utbrott om de varit med om något "traumatiskt"

            hoppas att du inte ger upp med akvariumet och att det ordnar sig!

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Ursprungligen skickat av BluesBoy
              Jo, jag tog det till mig efter flera års cancerbehandlingar men det är en helt annan historia.

              Du kommer nog snart sitta där och mysa framför väl fungerande och tjusiga kar och skratta åt eländet som varit.


              Du har så rätt så rätt så. Jag hoppas att den tiden kommer snart!
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Ursprungligen skickat av Robot
                När jag var 12-13 år hade jag akvarium... Tog kål på nästan 100 fiskar på 3 år... Då känns det hopplöst...
                Jag har haft akvarium sen jag var liten förutom för ett par år under en flytt till ett hus som var väldigt litet. Bodde där 1999-2002. Förra året skaffa vi fiskar igen.

                Har under dessa år aldrig haft problem med varken nitrit eller sjukdomar. Jag har nog varit lyckligt lottad för innan jag skaffa detta karet har jag aldrig hållt på och vårdat mina kar så mycket som jag gör nu. Aldrig har jag testat så mycket (ph,no2,kh,fe,co2,no3) för fiskarnas välbiffinande som nu.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Rymdis
                  angående nitrit. var noga med att inte mata mer än de äter upp på 5 min eller så. ta bort all mat som är överbliven, använd nitravec vid stora vattenbyten.

                  vita prick kan bero på stressen vid alla vattenbyten, eller att de blivit nedkylda (kanske oxå av vattenbyten?) då deras immunförsvar då går ned lite så får de ofta sånt här utbrott om de varit med om något "traumatiskt"

                  hoppas att du inte ger upp med akvariumet och att det ordnar sig!
                  Jag har haft kar sen jag var barn och aldrig haft nitritproblem. De äter en gång om dagen och all mat är uppätet inom max 2 minuter.

                  Vita pricken har de säkert fått som du skriver pga de täta vattenbytena men det kan även vara så att tempskillnaden varit för låg/hög så det blivit stressigt för dom. Tycker att jag känt efter noga på de vatten jag lagt i, men jag har aldrig mät tempen innan i det nya vattnet som jag har i spänner.

                  Jag ska kämpa lite till men jag ber till gudarna att det inte ska hända något mer elände nu i mitt underbara kar.

                  Tack <font color="red">Rymdis</font id="red"> och <font color="red">robot</font id="red"> för er tröst!
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...