pleco med trasiga fenor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    • February 2004
    • 183

    pleco med trasiga fenor.

    Hej,

    Jag har en cirka 40 cm lång pleco som nästan alltid har "trasiga" fenor. Stjärtfenan och ryggfenan är lite i "trasor" liksom. Dessutom har ryggfenan hål som växer. Har inte brytt mig om detta så mycket eftersom det inte vekar störa den och det brukar läka relativt snabbt.

    På senare tid har hålen blivit fler och större och man börjar oroa och undra vad det kan bero på?

    Att det är lite trasigt kan till viss del bero på att andra fiska pickar litegrann på den. Men hur förklarar man hålen?

    Skulle vara tacksam om någon känner igen detta och kan upplysa mig om det är någon sjukdom.

    Tack
    /Kid
  • Qwerty
    • December 2003
    • 526

    #2
    vad har han för sällskap
    363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

    Kommentar

    • Kid
      • February 2004
      • 183

      #3
      Röda zebror, guldsömmar, en blå delfin, chockladmal och även en "blåkload sötvattenkräfta" som jag köpte nyligen. Jag vet att det är en salig blanding!

      Vattenvärdena ser ok ut. 25 grader C, ph 7.5, KH 3-4, nitrat runt 30 och obefintligt nitrit.

      Några idéer? Någon?
      /Kid

      Kommentar

      • Rosa
        • September 2002
        • 435

        #4
        Du kan det inte vara någon av dina andra fiskar som spöar plecon, jag fick flytta mina gibbisar från min stora burk för de fick stryk av mina scalarer och ancistrusar
        Eva

        Kommentar

        • Fawkes
          • February 2004
          • 246

          #5
          Jag tror att det är antingen den andra malen eller ev nån av cikliderna (guldsöm ev rödzebra)som spöar din mal. Hade själv en stor Pleco med mina zebra ciklider, funkade bra tills det var lekdags då hade han ofta sönderivna fenor(flyttade honom ganska fort). Som tur är så läker det ganska fort, det gäller bara att se till att de inte drabbas av nån sjukdom under tiden.
          Vad gäller hålen har jag själv upplevt samma sak med min kamphane men eftersom att det försvann nästan lika fort som det kom tog jag aldrig reda på vad det var.

          Mvh /Anna
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

          Kommentar

          • Kid
            • February 2004
            • 183

            #6
            Hmm, aldrig sett att han "får stryk" av någon.
            Dem är snarare "rädda" för den STORA fisken.

            Det är hålen jag undrar över. De liksom börjar som ett litet hål som är vit runomkring och växer sedan. Detta trasar upp fenan betydligt.
            Det kan inte vara någon parasit/bakterie som käkar på fenan?

            /Bo

            Kommentar

            • Fawkes
              • February 2004
              • 246

              #7
              Skulle det kunna vara någon typ av svamp?

              Malen som du har är kan (ganska ofta) vara rätt så agressiv mot andra nattaktiva malar, kanske är det därför du inte ser något för att det sker på natten.

              Mvh /Annna
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

              Kommentar

              • Kid
                • February 2004
                • 183

                #8
                Anna
                Du menar min sjyssta chokladmal?
                Den är rätt skygg och använder den stora plecon mest som gömställe!! =)
                Däremot har den slagits med kräftan om en grotta som jag har. Förlorade de första ronderna, men nu verkar det som om de delar på grottan!

                Kan det vara näringsbrist? Jag menar, det är ju 40cm stor och käkar bara alger och grönsaker som jag ger den. Några rester från utfodringen är det inte på tal om, då de röda zebrorna är glupska matvrak!

                Ni andra som har malar över 30-40cm stora, matar ni dem med något särskilt?

                mvh
                /Kid

                Kommentar

                • Qwerty
                  • December 2003
                  • 526

                  #9
                  chocklad malen är en "jävel" med att bråka med andra malar dom slåss på nätterna
                  363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                  Kommentar

                  • Kid
                    • February 2004
                    • 183

                    #10
                    Slåss och slåss. Chokladmalen är max 12-15 cm lång. Ungefär så stor är pleco malen på BREDDEN! =)
                    Men visst är den tuff, det håller jag med om. Den vågar t.ex. köra bort (den försöker ihärdigt iallfall) både kräftan, 15 cm, och andra stora ciklider om dessa inkräktar i dess grotta.

                    Det kanske är fel avdelning att fråga om foder men jag ställer frågan igen:
                    Ni andra som har malar över 30-40cm stora, matar ni dem med något särskilt?

                    mvh
                    /Kid =)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...