Dom fortsätter att dö..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isabella
    • February 2004
    • 102

    Dom fortsätter att dö..

    Nu har väl ca 5 av mina guppys död (har ca 10 st)..De flesta helt utan symptom (några verkade dåsiga och dog direkt efteråt). Helt plötsligt ligger de där. Döda.

    Jag har testat vattnet- inga problem där. Jag har medicinerat (dom i djuraffären rekomenderade något medel som skulle verkar mot "alla" sjukdomar).

    Vad ska jag ta mig till?

    När jag ändå är igång tänkte jag fråga vad jag ska göra ifall alla dör. Förutom slöjstjärten han lever o frodas som aldrig förr.
    Om jag ska köpa nya fiskar ska jag skölja ur hela akvariet o starta om på nytt eller vad?

    TACK!
  • Isabella
    • February 2004
    • 102

    #2
    Ingen?? Någon som vet svaret på den sista frågan kanske`?

    Kommentar

    • kamparn
      • February 2004
      • 105

      #3
      Nog bättre att börja om på nytt om det nu är något du fått in. Det finns också en inälvsmask som framför allt sätter sig på guppy och guramis, men det finns det bot emot har själv haft det på honungsgurami. Kommer dock inte ihåg vad den heter men den syns i analöppningen som små röda trådar.
      Mvh Micke
      200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
      108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
      105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
      54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
      20L S.Barbatus yngel

      Kommentar

      • ShadowDawn
        • August 2003
        • 313

        #4
        Många guppys är hårt sönderavlade och är på grund av det mycket känsligare och man får räkna med bortfall.

        Det kan ju också tex bero på hur stort akvariet är, vad ditt nitrit värde ligger på, om akvariet är nystartat etc.
        Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

        Kommentar

        • Isabella
          • February 2004
          • 102

          #5
          Nitrit låg bra (lite över medel men inte inom riskgränsen enligt test-förpackningen men jag håller dock på o byter så det ska bli helt bra värde.

          En fråga till, kan en guppy med en halv stjärtfena leva. Den verkar inte ha några problem i alla fall..Någon av de andra firrarna måste vart på den..

          JObbigt är det att se dem dö en efter en i alla fall.

          Kommentar

          • Stone
            • March 2004
            • 9

            #6
            Hej isabella.
            Själv fixade jag min akvarium för 1 månad sen. Alla mina första guppys dog(4 st).De kom från arken zoo. Jag bytte fösljaren och alla ny guppys lever.Efter det köpte jag en till guppy hane från arken och den dog efter 2 dagar. De brukar vara aktiva i början , men sen så hänger de bara i hörnet och är inte alls pigga. Den förlorade stjärfäna (de flesta som dog). Så mitt råd är : bytt försäljaren.
            Själv är jag bara nybörjare så.....

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              När det gäller nitrit är det väl nästan ett måste att det ligger på nollan. Själv har jag aldrig haft problem med nitrit, och ändå så började jag med ganska många fiskar vid den senaste nystarten på 200 l...
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • Isabella
                • February 2004
                • 102

                #8
                Nu har jag bara fyra guppys kvar av ca 15 (inkl. yngel)...

                Har dessutom märkt att guldfisken är på de resterande guppusarna. Ska så fort som möjligt köpa ett nytt akvarium men jag tror itne jag har råd förren det är för sent..

                Tror ni det är en bra idé att sätta i en till guldfisk om alla guppys dör trots att dte kanske är nån sjukdom i vattnet?? Den har ju bara drabbat guppysarna.

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Läste i ett av dina inlägg att du har ett 30 liters kar. Är det de karet du har 10 guppy och yngel samt slöjisrna i? I så fall så är det nog som så att ditt kar är för litet för alla dina fiskar. Slöjisen kanske stressar ihjäl dom.

                  Har jag fattat karets storlek och fiskantal fel så ber jag om ursäkt.

                  Jag hoppas att det löser sig snart för dig.
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Denna länk menar jag då...

                    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21337
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • Isabella
                      • February 2004
                      • 102

                      #11
                      Det är ett 40 liters kar har jag räknat ut. Nu är alla guppysar döda. Jag hade egentligen aldrig tänkt ha guppysar. Fick dom i present från en vän som tydligen "räddat" dom. I börjar förökade de sig som sjutton men nu är det slut på det.
                      Skaffar förmodligen en guldis kompis till han som är kvar o kanske en mal för att få bort lite alger. Går det att ha malar o guldisar?

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #12
                        Tycker allt att det kar är väldigt litet för 2 slöjisar och några malar/algätare. Slöjisarna behöver större kar även om de kanske är små nu... Spara dina pengar till ett större begagnat kar istället för att köpa fler fiskar är det råd jag vill ge dig. Eller ge bort din slöjis och satsa på tex 5-6 platy eller nåt i den storleken...
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        • Isabella
                          • February 2004
                          • 102

                          #13
                          Ok, men bara 2 slöjisar? Kan nog inte göra mig av med slöjisen o jag vill itne att han ska vara ensam!

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #14
                            Hur stor/liten är den lilla slöjisen nu? Hur stor kommer den att bli som mest som vuxen?
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • Isabella
                              • February 2004
                              • 102

                              #15
                              Den är 1 år nu och ca 5 cm. Hur stor den kommer att bli vet jag inte?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...