kanske sammetssjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starman_
    • March 2004
    • 791

    kanske sammetssjukan?

    Hej!
    har problem med denna sjukdom,har medicinerat med protazin dag 1,2,3,
    och idag e det sista dagen, jag kollade på fiskarna igår och en del verkade fortfarande sjuka. Pratade med en kompis och han sa att man kan lägga i salt. Han föreslog 1msk till 100l. och jag kör med ett 210l akvarium. Stämmer detta? eller har ni något annat föreslag vad man kan göra? Föresten så har jag corydoras i o dom tål ju inte salt har ja hört.
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Ta upp dina Corydoras till ett annat kar då... Men en msk till 100L är det nog nästan så att dom kan klara (jag lovar inget, det är du som måste chansa) När jag kör salt i karen för att underlätta läkning efter t ex vita prick, så kör jag 0,5 dl/100 l...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Haleli
      • August 2003
      • 413

      #3
      Hej Starman !

      Oodinium är en dinoflagellat."Ungefär" hälften alg, hälften flagellat. Den är relativt salttolerant,förekommer även i marina akvarium. Salt lär inte fungera här.Oodinium är svår då smittämnet kan ligga latent i inre organ-återfall är vanliga även efter lyckade behandlingar.
      Behandlas bäst med långvariga kopparsulfatbad.Tex Snecktol eller annat snäckbekämpningspreparat som innehåller kopparsulfat.OBS ! enligt bruksanvisningen för snäckbekämpning.Toleransen för kopparsulfat varierar mellan olika fiskar! Malawiciklider lär inte tolerera koppar alls !
      Min erfarenhet av Protozin är att det är verkningslöst mot Oodinium.
      Lycka Till !
      Lisa

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Som jag tror framgick av mitt inlägg så menade jag inte att saltet skulle bota sjukdomen. Däremot får fisken skador på slemskiktet och huden av flagellaterna, det är för att hjälpa till vid läkningen av detta som saltet kommer in. Detta håller ev småsår rena och hjälper på så sätt huden att läka snabbt... en frisk hud är mera motståndskraftig mot flagellaterna än en sjuk...
        Detta är min uppfattning, kanske har jag fel?
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Haleli
          • August 2003
          • 413

          #5
          Hej igen!

          Saltet som Nanc talar om är en bra tillsats-det "stör" även många parasiter och hjälper till vid läkning av sår.Varför inte pröva att salta enl. Nanc och fortsätta med Protozinkuren några dagar till,(4-5 extra behandlingsdagar).Släck gärna belysningen under tiden så störs algens fotosynts också ! Väl värt att pröva som ett skonsamt behandlingsalternativ nu när du redan har påbörjat Protozinbehandlingen.
          Lycka Till !


          Lisa

          Kommentar

          • starman_
            • March 2004
            • 791

            #6
            Ok jag kör på saltet!
            men jag har ett 210l kar, hur mycket salt ska då jag hälla i,,e det vanligt bordssalt och häller man i allt på en gång?

            Ska jag köra något vatten byte efter denna kuren o rengöra pumpen? när i så fall?

            Kommentar

            • Haleli
              • August 2003
              • 413

              #7
              Hej Starman !

              Jag brukar använda grovsalt,OBS att det skall vara jodfritt !
              Lös gärna upp saltet i en hink först.
              Gå på Nanc dosering 0,5 dl/100 L. Dela upp dosen på två givor så hinner fiskarna vänja sig. Håll koll på Corydorasmalarna,flytta dem om de ser ut att må dåligt.
              Inget vattenbyte skall göras innan alla fiskar har varit synligt friska under en längre tid, detta för att förhindra återfall !
              Nanc-hur tolererar växterna saltdosen ?
              Lycka Till !
              Lisa

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Jag har inte märkt att mina växter påverkas av saltet... men jag har ju inte så känsliga växter heller...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • starman_
                  • March 2004
                  • 791

                  #9
                  Hej igen!

                  Jo nu har jag kört på 2msk salt till 210l och släckt ner akvariet igår, och idag,

                  Hur många dagar ska ja köra nersläckt och ska ja lägga i mera salt?
                  Medecinkuren var avslutad igår men ska ja köra en extra dos? min ena incicus hade pudrad kropp senast igår,,,kan ju inte se den så bra i mökret.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Angående ljus, flagellatens livscykeln är kort, vanligen c:a 10 dagar, men kraftigt beroende av temperatur och ljus.
                    Värme och ljus förkortar cykeltiden.
                    Om akvariet är välbelyst och har en temperatur på runt 25 grader så kommer en cysta att dela sig till frisimmande sporer till 2-3 dygn.
                    De har förmåga att ta emot ljusenergi, något som ger dem förmåga att skynda på sin utveckling.

                    Ofta anges orsaken till Oodinium dålig vattenkvalite.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Haleli
                      • August 2003
                      • 413

                      #11

                      Hej starman !

                      Min tanke var att du skulle fortsätta med Protozin dagligen 4-5 dagar till. (Förlängd behandling med en dos per dag).Den tiden bör akvariet vara mörkt.
                      Om Corydorasmalarna mår bra nu så kan du nog öka saltmängden lite med 1 msk till i alla fall.(Totalt).Jag har aldrig saltat hos Corydoras så jag vet inte om de är så saltkänsliga som ryktet säger eller om det är en skröna.
                      Klart att du kan tända en stund för att kontrollera dina fiskar.
                      Hör gärna av dig ock berätta hur det går.
                      Lycka Till !
                      Lisa

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        När man medicinerar är det en fördel om livscykeln är kort då medicinering är påfrestande för fiskarna.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • starman_
                          • March 2004
                          • 791

                          #13
                          Hej!

                          Jodå corydoras verkar inte ha tagit skada, ska tända och ge dom extra dos medicin nu. Min incicus e fortfarande sjuk dom andra fiskarna verkar inte vara sjuka men det e den andra incicusen som har blivit sjuk. medicinen räcker nog en dag till. ska ta 1msk salt imorgon.

                          Kommentar

                          • Haleli
                            • August 2003
                            • 413

                            #14
                            Hej Kramfors !

                            Visst är det en fördel om livscykeln för parasiten är kort,och även så behandlingen.Men Oodinium sliter nog mera på fisken än en förlängd behandling med Protozin. Protozin enl.tillverkarens dosering är verkningslös mot Oodinium.(Kort behandlingstid?)
                            När det gäller Kopparsulfat så är behandlingstiden 10 dagar.
                            Kopparsulfat tolereras också väldigt illa av en del fiskar men fungerar 100%-igt på de som tål behandlingen.
                            Därav min rek. att förlänga behandlingen för att om möjligt få effekt i kombination med att salta och släcka ljuset.
                            I USA används bl.a malakitgrönt mot Oodinium.Eftersom det preparatet genom sin kraftiga färg gör vattnet mörkare och omöjliggör sporens fotosyntes gav jag rådet att släcka för att störa de frisimmande ljuskrävande sporerna.Jag har stor respekt för ditt kunnande och har gärna en dialog med dig.
                            Med Vänlig Hälsning

                            Lisa

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Risken med en medicin med Kopparsulfat är överdosering och hur många vet hur mycket vatten de har i sitt akvarium.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...