jodbrist & sjuk kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annsan
    • January 2004
    • 152

    jodbrist & sjuk kampfisk

    2 frågor

    En av mina marmorskalarer har fått en köttfärgad böld på enda gälen. Läste att det kan bero på jodbrist och att man skulle tillsätta jodbaserat foder.
    Kan man ha i salt med jod?? Eller är jag helt ute och cyklar då?

    Min kamphane hade munsvamp i flera omgångar och jag trodde att han äntligen blivit frisk. Efter ca 2 veckor så var han helt utan mun. Han verkar kunna äta och är pigg.
    Är det mest humant att ta bort honom eller kan han leva med det? Kan det vara honorna som skadat honom (tre kamphonor) eller är det svampen jag ska skylla på?

    Tack på förhand.
    Annsan
    Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Använd tex Sera mineralsalt.
    Om du ska låta fisken leva är det bara du som kan avgöra, den är under din vård och är helt beroende av dig.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Annsan
      • January 2004
      • 152

      #3
      Jag har isolerat skalaren nu iallfall och tillsatt salt. Får se om det blir bättre. Vet du vilken procenthalt man ska ha om man ska saltbada fiskarna. Jag vet att jag läst det någonstans men jag komemr inte ihåg var. Jag pratade med en akvariehandel också och dom sa att jodbrist är gansk aovanligt. Så det kansek inte är det iallfall.
      Angånde kampfisken så tror jag nog att jag tar bort den. Jag har inte sett honom bygga några skumbon (vilket han gör hela tiden annars) så helt normalt kan han ju inte leva. Hur hade du gjort?

      Tack för svar
      Annsan
      Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Risken för jodbrist är störst när man har mycket mjukt vatten eller tex osmosvatten.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...