För stark värmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    För stark värmare?

    Hej

    Nu vet jag inte om det här kanske ska in på "Akvarier och tillbehör", men eftersom det även handlar om att fiskarna har fått nå´t konstigt, som jag tror beror på värmaren, så testar jag här.

    Har en tuppkamshona med yngel i ett 170-liters, och nu ett tag har honan gått och skrubbat sig, och ynglen har fått vita prickar i fenorna. På honan syns det dock inget. Nu undrar jag om det kan bero på att det är för varmt i, och om jag inte har blivit pålurad en för stark värmare (200 W). Hon i affären tänkte först ge mig en klenare, men se´n mumlade hon nå´t om 200 W, så hon kom väl på att hon skulle tjäna mer på att lura på mig en som var för stark, och dyrare. Suck. Att folk aldrig lär sig att ärlighet varar längst. Till saken hör att hon sålde en precis likadan värmare till mig tidigare, på 200 W, men då till ett 240-liters. Vet ju inte om hon lurade mig medvetet, men hur som helst så verkar ju värmaren vara för stark. Den står på 25 grader, men ändå är det närmare 30 grader i vattnet. Kan det vara anledningen till att ynglen fått vita prickar i fenorna, och att honan skrubbar sig? Nu har jag dragit ur den, i vilket fall.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Nä det tror jag inte.Du har med största säkerhet fått vitapricksjukan.Köp protozin och dosera enl anvisningen på FLASKAN.Skalorna brukar aldrig stämma.Skruva ner den lite så sjunker tempen
    Fredrik

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Ja, men det ser inte riktigt ut som det, tycker jag. Och honan har inga prickar.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • mickeolsson
        • January 2004
        • 38

        #4
        Många värmare avviker från gradskivan. Kolla med en termometer som är avseed för det...
        Discus Blå snakeskin

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Alla fiskar fick inte prickar när jag drabbades.Men dom som kliade sig slutade med det när medicineringen va klar
          //FÅ

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hej

            Jag tycker inte det borde skilja 4-5 grader? Nu hällde jag för övrigt i Protozin, för att se om det är vita prick.

            MVH Micke
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Min tetratec står på 20,5 grader den är 26 i karet..........Fattar inte varför dom har grader överhuvudtaget.Bättre med 1-10 eller nått
              Fredrik

              Kommentar

              Arbetssätt...