Tumör eller ålderdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peggy-sue
    • January 2002
    • 41

    Tumör eller ålderdom?

    Jag undrar ifall ålderstecken på en fisk kan förväxlas med tumör eller vice versa?
    Det är så att jag har nu två fall med samma sympton men med 3 månader emellan.Symptonen har varit så här: först har jag sett att fisken har fått utstående eller svullna ögon och nästa steg har färgen blivit en aning blekare och då när jag bestämde mig för att avliva dom så var buken en aning uppsvälld.Tiden det har tagit för dessa 3 steg har varit 2-3 veckors tid.Fiskarna det gäller är blodtetror,minortetror.Jag har även andra sorters fisk i detta akvarium.Enligt min zoo-handlare så rör det sig om tumörer och vad jag har hittat och läst om ålderdom så kan det också stämma in på det??Jag har haft tetrorna i 9 månader men de har inte blivit större på denna tiden så de var väl vuxna när jag köpte dem.Min zoo-handlare var säker på att det inte var något smittosamt,har han rätt?
    Annars vad kan jag göra? Om det blir fler fiskar med dessa sympton ska jag avvakta med att avliva dem så jag kan se flera sympton eller?Tack på förhand.Lajla



    Ändrat av - peggy-sue den 2002/01/28 21:33:08
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej Peggy-Sue,
    Det är nog nästan omöjligt att ge ett svar på din fråga.
    Lite synpunkter har jag i alla fall.
    1/ Smittsamt - Knappast, för om det smittar så är intervallet 3 månader mellan de olika perioderna alldeles för stort.
    2/ Ålder - Nja, har svårt att tänka mig det. De var väl med all sannolikt odlade och kan då knappast ha varit mer än ett år när du köpte dem (om de köptes i en akvarieaffär) och att de skulle leva så kort tid som 2 år verkar väl kort.
    Av detta fick du väl knappast någon hjälp, antagligen har jag bara gjort dig mer konfunderad. Jag hade i alla fall avvaktat en tid och sett om också andra fiskar (speciellt allvarligt om någon annan art drabbas) drabbas.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • peggy-sue
      • January 2002
      • 41

      #3
      Hej.Nu när jag ska avvakta och se ifall fler fiskar drabbas,ska jag då vänta med avlivning tills jag ser fler och tydligare sympton?Det är ju svårt att medicinera om jag inte vet vad det är frågan om.Jag kan tillägga att jag har haft akvariumet i 9 månader och har inte haft några problem i det tidigare.Mvh Lajla

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Hej igen,
        Jag hade nog plockat upp fiskarna så snart de visar tydliga symptom och avlivat dem, eller om du har möjlighet till detta är det ännu bättre att placera dem i ett litet "karantänsakvarium".
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • peggy-sue
          • January 2002
          • 41

          #5
          Tack för rådet,Kjell.
          Så långt har inte jag tänkt.Det ska genast ordna med.Alltså ett karantänakvarium.Tack igen.Mvh Lajla

          Kommentar

          Arbetssätt...