Vit avföring! Hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Filsk
    • November 2003
    • 24

    Vit avföring! Hjälp.

    Några av mina fiskar har vit avföring och några har decimeter lång trådliknande avföring men annars ser det ut som dom mår bra! Är det någon som vet vad det är för sjukdom???

    Tacksam för svar. / filip.
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Berätta gärna vad det är för fiskar. Läs gärna på lite om sjukdomar här: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sjukdomar
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Filsk
      • November 2003
      • 24

      #3
      Det är två plecostomus som har trådliknande avföring och en segelfensmolly har helt vit avföring!

      Kommentar

      • Tires
        • February 2004
        • 27

        #4
        Hej!

        Jag har oxå märkt det på min mal. Detta syns inte alltid men eftersom jag inte sett några andra direkta tecken på att han skulle ha varit sjuk har jag antagit att han har letat alger på faxe-stenen (kalk). Den har ju en förmåga att smeta av sig överallt! Du har kanske något liknade material i ditt akvarie?!

        Mvh Therese

        Kommentar

        • crossniklas
          • October 2003
          • 223

          #5
          Det är väl för om dom inte har ätit på länge....så är det för mig iaf

          Kommentar

          • Qwerty
            • December 2003
            • 526

            #6
            det är inget farligt mian har gämt det och mina lever
            363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Att fiskar har vit och trådaktig avföring är inte normalt och brukar vara det första tecknet på att de är sjuka. Kolla upp det ordentligt.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • Tires
                • February 2004
                • 27

                #8

                Det kanske är en annan vit slags avföring som du Filsk menade?! Litet slemmig å genomskinlig? En sådan hade mina platy ibland (när jag hade såna). Just det, kommer ihåg nu. Om jag minns rätt så blev de nog sjuka efter det. Kommer tyvärr inte ihåg hur jag behandlade dem då. Sorry!

                Malen jag pratade om förut såg inte alls ut så. Dess avföring såg precis ut som vanligt, fast kritvit.

                // Therese

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #9
                  Skrivet för guldfisk men bra information för alla fiskar och dess sjukdommar generellt. Bra förklaring till hur sjukdom uppstår.


                  Jo Ann's Diagnosis by Poop (avförings diagnostik...)
                  Denna webbplats är till salu! aquaria.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquaria.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                  Denna webbplats är till salu! aquaria.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquaria.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                  Thin white poop - normally a sign of internal infection

                  Mitt råd - antibiotika i hela akvariet eller fisken i isolerings akvarie.

                  Följ ej brukranvisning om antibiotika bad i 30min (kan hjälpa bakteriella sår men inte intern bakteria) och 5-7 daga inte som ofta angivet 4 dagar.

                  Köpte nyligen en kampfisk hona vars öga var helt inflammerat (såg det inte för belysningen var dålig - genomskinlig bubbla) och hon har nu tillfrisknat efter 7 dagars antibiotika/lite salt behandlig. Det går att behandla sina fiskar men tålamod behövs.

                  10 COMMON DISEASES OF FISH


                  10 GOLDEN RULES
                  Information on the history and development of goldfish, goldfish breeding, and the golden rules for keeping goldfish
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  • bjurstrom
                    • March 2003
                    • 233

                    #10
                    Min erfarenhet/teori är snarare att det beror på maten. För fet kost ger ljus trådig avföring, med fetter o.d. som fiskarna inte smälter bra. Mycket grönfoder ger tjockare grönaktig avföring som inte bildar långa trådar. Blandat kost ger samma som grönfoder, men brunaktig istället för grönaktig avföring.

                    (obs. detta bygger på mina malawiciklider)

                    Andreas
                    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #11
                      Hej Andreas,

                      Har sett liknande, att maten kan inverka på färgen. Vid bakterie är avföringen mer vit geleliknande och mycket lång. Har du observerat detta?
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • Linn.c
                        • July 2003
                        • 128

                        #12
                        Hej

                        Jag håller med Bjurström om att det beror på maten. Mina Platysar hade lika dan avföring och jag trodde att det var någon sjukdom och medicinerade med allt möjligt, utan att något hjälpte. Sen fick jag ett tips om att det kunde vara kosten. Tidigare matade jag enbart med flingor, men har nu blandat upp kosten med både räkmix, sallad och ärtor. Och jag har inte alls samma problem med mina fiskar längre.

                        Men om fisken har vit avföring och dessutom beter sig konstigt, typ håller sig undan vid botten eller bakom pumpen, då ska man nog misstänka någon sjukdom.

                        Hälsningar
                        Linn
                        Besök gärna min zoon:

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

                        Kommentar

                        • cri
                          • September 2002
                          • 700

                          #13
                          Hej Lynn,

                          Utav egen erfarenhet kan jag tillägga att vid första sjukdom stadiet utav bakterie infektion syns endast den vita gele aktiga avföringen. Krampande fenor och likgiltheten kommer senare.

                          Ofta ser jag ingen avföring alls hos mina fiskar (matar inte mycket), ser jag då helt plötsligt en lång vitliknande avföring vet jag att något är fel.

                          Hos en sådan fisk och i första stadiet kan en tub to tub metod få fisken att tillfriskan utan medicin.

                          Denna webbplats är till salu! aquaria.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquaria.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
                          Mvh, cri

                          Kommentar

                          • mats41
                            • February 2004
                            • 593

                            #14
                            För mager kost.
                            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                            Kommentar

                            • Nova
                              • April 2003
                              • 512

                              #15
                              Hej Filsk!
                              Jag känner igen ditt problem & jag har även lösningen. Mina fiskar hade likadant för ett tag sedan, fick höra att det var parasiter. Jag medicinerade med Aqua Furan, som biter på det mesta. Det funkade jätte bra! Kostar ca 100:-.
                              Ser avföringen ut som vanligt, vanlig konsistens dvs utan att vara trådliknande så kan det bero på maten, mina malar i yngelakvariet fick det pga av att yngelmaten var ljus.
                              Lycka till! Hälsningar Denise
                              Denise

                              Kommentar

                              Arbetssätt...