varför dör mina discusar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joasslim
    • February 2004
    • 17

    #16
    Hej
    Har samma skit med mina diskusar Men dom har vitnaggade fenor o vita sår på kroppen.
    Bra svar e alltid roligt

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #17
      Helt rätt Tires.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Linus Skärbring
        • January 2004
        • 96

        #18
        misstänker att nitriten har kommit till när jag gjorde vattenbytet,,,

        antar att all skit som grumlas upp i samband med vattenbyte i komb med det nya vattnet kan ge nitrit... bara en misstanke dock?

        nyss hemkommen från en föreläsning om discus odling väldigt intressant och lärorikt.
        Kan rekommendendera alla Linköpings akvarister att kolla www.akvarie.net

        Kommentar

        • Linus Skärbring
          • January 2004
          • 96

          #19
          kom på att jag satte ner ferrogan i gruset vid växterna...
          kan det finns risk att fiskarna har fått i sig dessa små bitar. undrar om dom kan bli förgiftade av det... dom har ju haft normal avföring och så så det verkar knappast troligt.

          Kommentar

          • palton
            • December 2002
            • 58

            #20
            För mig känns det uppenbart. Wrongprinces har med all sannolikhet en poäng i sitt utalande. Att sätta fiskarna i karantän.

            Ett vattenbyte dödar dem inte. Precis som Oscar säger så kan du få dem paralyserad kortvarigt pga shock, vinglar runt lite ett tag, tills de återhämtar sig.

            Att blanda diskus med andra fiskar är alltid en risk, speciellt när de är små..

            Jag har ingen uppfattning om vad de har för åkomma och detta är bara min spontana känsla av vad jag läser...

            Det "dåliga" vattenvärdet, är detta efter de döda diskusarna (utan vattenbyte)?

            Vad innebär vinglar?

            Att de inte verkar ha balansinnet kvar och till och med hoppar i ytan. Som man kaster macka med en sten eller? Ruschar farmåt och simmar in i föremål etc.

            Detta har jag erfarit ett par gånger vid olika tillfällen. Med både dåligt och gott resultat av behandling..

            Eller är de orkelösa och har inget balanssinne kvar?

            Felbeskrivningen är inte tillräcklig för att säga någonting.

            MVH/Palton

            Kommentar

            • Linus Skärbring
              • January 2004
              • 96

              #21
              med att dom vinglar menar jag att dom är orkeslösa och har svårt att hålla balansen... dom dåliga vattenvärderna uppstod direkt efter vattenbytet.

              har dock fått skaplig balans nu...

              ett karantän akvarie är på gång!!!

              Kommentar

              • onkyo
                • November 2003
                • 136

                #22
                Hej,
                Kanske lite off-topic, men... Kan någon förklara hur nitrit/nitrat-halten kan öka för att man gör ett vattenbyte?


                /C
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

                Kommentar

                • Linus Skärbring
                  • January 2004
                  • 96

                  #23
                  det med att nitrit halten ökar var mest en fundering från min sida...
                  tycker att icke nedbruten nitrit borde kunna frigöra sig när man rör upp en skitig botten,,, sen har man ju inte samma buffertförmåga i det nya vattnet, så när man byter så mkt som 50% så borde det snabbt kunna bildas nitrat i vattnet... men som sagt bara en teori från min sida...

                  har nyss fått hem ett 112l karantänakvarie... trail & errors skam den som ger sig!!!

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #24
                    För att Nitrithalten skall äka direkt vid vattenbyten, så måste det komma in via det nya vattnet. Troligen så var det högre nivå redan innan bytet. Via bottenmaterialet tror jag inte på, såvida du inte har väldigt stillastående vatten i din botten (dvs fin sanch inge värme i sanden).
                    Har du kommunalt vatten? Det har berättats om att mycket regnvatten har gjort att smuttsigt vatten hotat läcka in i kommunala dricksvattnet, och därför har klor tillsatts i preventivt syfte. Dvs inte så bra för fiskar.
                    Det har även berättats om att egna brunnar temporärt har haft höga Nitrit och Nitrathalter.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...