varför dör mina discusar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linus Skärbring
    • January 2004
    • 96

    varför dör mina discusar?

    har blvit av med 5 av mina 8 discusar här nu sedan i onsdags...
    gjorde ett 50% vattenbyte och sedan har allt gått åt skogen.Av dom tre som klarat sig har en nu idag börjat flämta och har svårt att hålla balansen...
    vatten värderna jag har mätt upp!
    temp 29 grader
    ph= ca 6,5

    nitrat= ca 25 mg/liter

    nitrit= 0,3mg/ liter
    tycker inte detta borde döda fisken på löpande band eller???
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #2
    Hur stora är dina discusar? Berätta mer...
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Nitrit ska vara 0 men ditt värde borde inte döda dem direkt som du säger. Hur stora är fiskarna och hur länga har du haft dem? Berätta gärna lite mer.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Linus Skärbring
        • January 2004
        • 96

        #4
        dom är ca 6-8 cm
        dom som har gått längst har jag haft ca 6 mån och sen har jag några nyförvärv som jag haft i 14 dagar.
        två av dom som dog har gått i 6 mån och två i fyra veckor och 1 som dog i 14 dagar,,,den som har börjat "vingla" nu har också bara gått i 14 dagar.

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          • May 2003
          • 1831

          #5
          det kanske var för varmt/kallt vatten du bytte? För 50%är rätt så mycket och då är det inte så bra att ha varierande temperatur.
          Pröva sätt i 1 dl salt per 100l vatten.

          LYCKA TILL!!
          Med vänlig hälsning
          Alexander

          Kommentar

          • Linus Skärbring
            • January 2004
            • 96

            #6
            misstänker också att vattentempen kan ha inverkat... gick ner så lågt som till 25 grader. har kört i salt oxå.

            bytte pump igår från ett fluval 4 innefilter till ett eheim pro thermofilter, hoppas att det kan hjälpa till att hålla ett stabilare vatten.

            Kommentar

            • Qwerty
              • December 2003
              • 526

              #7
              du ahr inte sätt några skader då?
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

              Kommentar

              • Linus Skärbring
                • January 2004
                • 96

                #8
                nä inget direkt,,, tycker att den som börjar bli dålig nu är lite röd i nosen... men det har ingen av dom andra varit... har blue diamond så det röda syns ganska väl.

                ska iväg på föreläsning om discus nu, skulle visst visas en film från discus vm oxå. känns som om man kan behöva det!

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Att tempen pendlar ett par grader ska inte göra så att de dör. Jag har av misstag sänkt tempen till 19c och alla fiskar låg kolsvarta på botten men hämta sig snabbt när tempen steg igen.
                  Ta en funderare på dina rutiner och se om du inte gjort något annorlunda.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • Wrongprincess
                    • July 2002
                    • 186

                    #10
                    hmmm tror nog att tempen betyder mer än så för discus. Jag får doppis noja när jag bytt vatten ifall jag glömt att plugga in nån doppis...
                    Första åtgärd vid sjukdom hos Discus = höj tempen
                    För låg temperatur vid tex frakt, delvattenbyten lr glömsk ägarinna (doppis) kan lätt utveckla Gyrodactylae eller Dactylogyrae lr vad de nu heter... botemedel 34 grader i vattnet i en vecka upp till 10 dagar samt Sera mycopur. Sen en viktig sak... glöm aldrig karantän! Nyförvärvade discusar bör gå i ett karantänsakvarie ett par veckor upp till en månad innan man introducerar dem till en befintlig grupp. De behöver tid på sig att acklimatisera sig till vattenvärdena samt att man eliminerar smittor. Så slarva ej med karantän... tro mej inte kul när det händer nåt... (har slarvat en gång men aldrig mer...)
                    Annars mår discus bara bra av frekventa stora delvattenbyten så fortsätt med det. Lycka till!
                    /En discustoka!

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #11
                      Att höja tempen vid många sjukdomar leder oftast till en sak, förloppet skyndas på. Att höja tempen utan att medicinera är det värsta man kan göra, då är det bättre att sänka. Annars håller jag med Tokan vattenbyte och karantän är viktigt.
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Men tillräckligt hög temperatur (34 grader) kan även göra att parasiterna inte mår så bra. Det är i vart fall en del av teorin bakom varmvattenkurerna.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • Oscar Cederqvist
                          • November 2002
                          • 6546

                          #13
                          Parasiter ja, men inte baktrerier.
                          Oscar Cederqvist

                          Kommentar

                          • onkyo
                            • November 2003
                            • 136

                            #14
                            Hej,
                            25 mg nitrat efter ett 50% byte= 50 mg innan bytet,
                            0,3 mg nitrit ger alltså 0,6 mg enligt samma resonemang, vilket inte ens är bra ens för vanliga sällskapsfiskar.

                            /C
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

                            Kommentar

                            • Tires
                              • February 2004
                              • 27

                              #15
                              Hej!

                              Först och främst vill jag bara säga att jag kan inget om discusar! Men, jag har läst en del biologi i mitt liv och jag vet att ju varmare vattnet är desto mindre syre finns tillgängligt. Redan vid temperaturer över 30 grader krävs det att vattnet är mättat med syre för att fiskarna i det här fallet ska kunna tillgodose sig det. Om man då har slarvat med vattenbytena går det också åt massor av syre för att bryta ner diverse slaggprodukter...vet inte om det är så i ditt fall med discusarna, men det kanske är värt en tanke?! Som jag har kunnat läsa mig till av alla era inlägg ska discusar gå i något högre temperaturer än "vanliga" fiskar.
                              Bara en tanke!

                              Hoppas att det löser sig!

                              Mvh Therese

                              Kommentar

                              Arbetssätt...