svullen käke/gällar på rödzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    • February 2004
    • 183

    svullen käke/gällar på rödzebra

    Hej,
    Jag har en 570liters med malawi som jag köpte (beg) för 3-4 veckor sedan. Vattenvärdena verkar vara ok, ph 7.5, nitrat 30, nitrit 0. Kh är lite låg visserligen cirka 3 men ph har hållit sig stabil än så länge.

    En av mina rödzebra (gul, tror att det är en hona) har sedan en vecka varit lite skygg och inte ätit så bra. Gällarna har liksom svullnat och är röda. Gäll-locket täcker liksom inte längre nederdelen (hoppas ni förstår).
    Det verkar som om den har något i munnen eftersom den på något vis spänner ut käken lite. Ibland kan den tugga till lite.
    Det kan inte vara en grön ärta som jag matar dem med ibland som fastnat i svalget?

    En annan fråga är angående fiskar som kliar sig mot sand och stenar.
    De flesta av fiskarna skrapar kroppen mot sandet eller någon sten då och då. Kan det vara någon typ av löss?
    Tyckte det var normalt i början, men märkte idag att min Blå delfinfisk har tydliga skrapsår på sidan (inte blå på det området längre!).
    Vad kan man göra?

    Tacksam för all information och tips jag kan få!
    /Kid =)
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Det är väl förmodligen så att hon har yngel i munnen. Att de skrapar sig mot botten kan tyda på att de har någon form av parasiter, du kan prova med att lägga i lite salt.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Kid
      • February 2004
      • 183

      #3
      Oj! Yngel i munnen. Vet att de är munruvare, men ska verkligen gällarna svullna?

      Hur mycket salt? Har ett 570 liters med både inner och ytterfilter.
      Går det bra med vanligt matsalt (med jod)? Hur ska man helst tillföra saltet.

      Tack!
      /Kid =)

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Gälarna kan stå ut lite när hon har munnen full. Det går bra med vanligt salt utan jod, mellan 0.5-1dl/100l.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Kid
          • February 2004
          • 183

          #5
          Tack Oscar! =)

          Oj så mycket salt! Nästan ett halvt kilo för min 570lites då?
          Spelar det någon roll om det är salt med jod?

          Går det bra om jag blandar saltet med vatten i en tom colaflaska eller nåt för att sedan hälla i karet?

          Föresten, påverkar saltet yngel eller ruvanda fiskar?

          mvh
          /Kid

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Det ska vara utan jod. Du ska nog inte börja med 1dl/100 liter vatten, kör på 0.5 dl. Tänk på att det inte behöver vara parasiter, det kan vara tempen som pendlar mm. Om inte fiskarna ser ut att lida av det så låt det va.
            Jag blandar ut saltet innan jag slår det i akvariet.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Kid
              • February 2004
              • 183

              #7
              Tack än igen!

              /Kid =)

              Kommentar

              Arbetssätt...