Sjuk eller gammal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Sjuk eller gammal?

    Är det nån som vet vad den här kroppsformen beror på?
    http://gustafsson.pp.se/sofia/platy.jpg
    Den har varit sån rätt länge och den äter och så, men ser ut så och magen är helt smal. Har provat med mygglarver om de skulle va en inälvsparasit, men de verkar inte så. Hade en förut som blev så smal, men den dog.
    Är det att den är gammal? En del fiskar blir ju krokiga då.
    Hittar inte nånstans vad det kan va..

    mvh
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    #2
    Hej!
    Mina "levandefödare" blir också så där ibland innan de dör. Det är jättekonstigt!
    Vad är det för något??
    Mvh/ Sarah

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Den där firren ser ut att vara angrippen av tarmparasiter, jag tror inte den har länge kvar i livet.
      Oftast när Platys simmar med ihopkrupna fenor är det ett tecken på att nåt är inte som det ska vara.
      Dom vissar det ganska tydligt så det är svårt att missa det.
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Fija

        #4
        Finns det nåt man kan göra åt det? Har hört att mygglarver kan hjälpa och det får de ibland. Den äter ju och så..

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Iofs har jag ofta sett det där på riktigt gamla, utlekta, äggläggande tandkarpar... Jag tror gamla fiskar, speciellt tandkarpar, ofta ibland också får den där kroppsformen när de börjar tackla av.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Fija

            #6
            Ja, man vet väl inte riktigt hur gamla de är när man köper dem så de kanske kan va de..

            Kommentar

            Arbetssätt...