praktbotia..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kung_royne
    • May 2003
    • 78

    praktbotia..

    En av mina praktbotior (som varit med längst) har fått små mörka fläckar på sidorna. Han är dessutom ganska mager (lite insjunken "snett bakom ögonen", om ngn förstår vad jag menar..) och nedsatt matlust. I övrigt har den mörka färger (mörkt guldgul och mörkröda fenor). Först tänkte jag att han kanske ville ha lite mer sällskap (hade bara en till som sällskap) så jag köpte tre nya (varpå hans ursprungliga kompis verkar ha försvunnit helt o hållet). Sen slog mig tanken att fläckarna kanske är bitmärken (han går i sällskap med fembandsbarber, två siamensis (stora) och en chokladmal) pga att han skulle vara sjuk och trakaserad av dom andra. Kruxet är att om jag fingermatar med räkkocktail/-mix är han framme o kalasar. Jag fattar ingenting (antagligen ingen annan som läser detta virrvarr heller) är han sjuk eller bara kräsen? och isåfall några förslag på delikatesser?
  • Jeza
    • January 2003
    • 379

    #2
    Jag har haft samma problem med två av mina tidigare praktbotior. De fick nån anorexialook och blev magrare och magrare för att sedan bara ge upp.
    Jag försökte med alla möjliga sorters kurer och olika matsorter men ingenting
    hjälpte :/
    Orcae Ita!

    Kommentar

    • TaNk girL
      • July 2003
      • 153

      #3
      Har hört att det kan vara någon tarmparasit de åker på, så att de på något sätt inte kan ta upp näringen ur maten. Otroligt sorgligt att se sina praktbotior tyna bort så där. Finns det ingen som vet vad som biter på denna - tydligen bland praktbotior ganska vanliga - åkomma??
      ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

      Kommentar

      • Torstensson
        • June 2002
        • 1964

        #4
        Jag ade nog testat med att isolera den/dom sjuka i ett annat kar, höjt temepraturen och matat försiktigt med Rödamygg. Jag köpte två Praktbotior som såg "smala" ut och dessutom var mera violetta än oranga. Men efter en 10 dagar såg dom betydligt piggare ut.

        Kommentar

        • kung_royne
          • May 2003
          • 78

          #5
          Den blir inte mer stressad av att vara ensam då?

          Kommentar

          • Torstensson
            • June 2002
            • 1964

            #6
            Kan den bli, men ha släckt och se till att det inte e en massa "spring" framför så minskar du stressfaktorer..

            Kommentar

            • kung_royne
              • May 2003
              • 78

              #7
              hmm, sant.. varför just RÖDAmygglarver?

              Kommentar

              Arbetssätt...