Urhoppad fisk + immobila pansarmalar,snälla hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmi
    • December 2003
    • 39

    Urhoppad fisk + immobila pansarmalar,snälla hjälp

    En av mina pansarmalar hade hoppat ur akvariet idag. Min sambo hittade honom utanför på golvet, utan att riktigt veta hur länge han legat där. Han tog upp honom försiktigt och höll honom i handen när han försiktigt sänkte ner honom i akvariet igen. Nu ligger han i en rot och vilar sig. Vet inte alls hur han mår eller så men han simmade in i roten. Finns det ngt man kan göra eller är det bara att avvakta?

    En annan fråga- detta akvarium som de bor i är nystartat (2 dar gammalt). Vattnet är dock nu lite grumligt och nu ligger malarna(2 vanliga pansarmalar + 2 albino) på botten och andas. Då jag precis köpt dem vet jag inte om det är normalt beteende, dvs att de ligger still emellanåt eller ska de simma runt hysteriskt som de gjorde i början. Min sambo läste lite om "infusorier"´- kan det ha drabbat akvariet trots att det är så nystartat (vattenvärdena är ok). Snälla, vore supertacksam om jag fick lite hjälp. Ska man AKUT flytta över dem till vårt andra akvarie eller kan man avvakta även här??
    ¤ Emmi ¤
  • Emmi
    • December 2003
    • 39

    #2
    Tillägg:med akvariet fick vi med ektozonsalt som jag hade i lite av precis vid uppstart.Kan det ha påverkat fiskarna?
    ¤ Emmi ¤

    Kommentar

    • Segelflyg är också kul
      • January 2004
      • 55

      #3
      Kan du beskriva lite närmare vilka vattenvärden som du har mätt?

      Mina två första pansarmalar var förresten rätt vilda första dagarna, men lugnade sedan ned sig. (Numera är de dessutom 4 stycken, köpte två till). De brukar dock inte ligga stilla så långa stunder, utan är ute på städpatrull utmed botten mest hela tiden.
      /Magnus

      Kommentar

      • Emmi
        • December 2003
        • 39

        #4
        Det var ett sådant här allt i ett test (sticka) där det visar ph,Gh,nitrit,nitrat..(tror att det var alla) och alla var ok. Men det är grumligheten som oroar, även fast jag har läst här på forumet att grumligheten kan hålla i sig upp till en vecka vid nystartat akarium.
        ¤ Emmi ¤

        Kommentar

        • svartlien1
          • January 2004
          • 64

          #5
          Fick tips av en som kallar sig Nanc (hon kan det mesta om akvarium)om att corysar (typ pansarmalar) inte tålde salt så bra. Så det kan hända att din mal fick panik och försökte fly.
          redhead

          Kommentar

          • Segelflyg är också kul
            • January 2004
            • 55

            #6
            Använder du någon Nitrivec el. dyl?
            Jag är ingen vattenkemiexpert, men två dagar låter i och för sig som lite kort tid för att hinna få en nitrit-topp. (Fast lite levande bakteriekultur skadar väl aldrig att hälla i ett nytt akvarium)

            Lycka till
            /Magnus

            Kommentar

            • Segelflyg är också kul
              • January 2004
              • 55

              #7
              Hupp, missade det där med saltet...
              Jo, det har jag också läst om här på forumet att de inte gillar.

              Kommentar

              • skr
                • December 2002
                • 267

                #8
                Pansarmalar tål absolut inte salt, vilket jag en gång i tiden fick lära mig den hårda vägen. Någon annan får upplysa om det är möjligt att rädda livhanken på dem när man ändå råkat hälla i salt. Kan tänka mig att ett delvattenbyte i alla fall inte skulle göra någon skada.

                Kommentar

                • Segelflyg är också kul
                  • January 2004
                  • 55

                  #9
                  ...eller kanske ännu hellre flytta dem.
                  Ni hade ju ytterligare ett akvarium.
                  Tömma och börja om, kanske??

                  Kommentar

                  • Emmi
                    • December 2003
                    • 39

                    #10
                    Hej, tack för alla svar.Jag läste också det där med saltet, dock lite för sent dvs då jag redan haft i salt. Då jag är en ny och ovan akvarieägare lyssnade jag ju på personalen i zoo-butiken och följde rådet om att köpa saltet och hälla i (köpte mina pansarmalar samtidigt som saltet).Men vi har gjort delvattenbyte även idag UTAN salt så jag hoppas att de kryar på sig. Ser nu att alla pansisarna har börjat simma runt lite mer nu i karet så man kan bara hoppas...

                    Som svar på "Segelflygs"frågor: Vi hade ingen nitravec hemma men har haft i"VBC stress protector" samtbiological supplement som innehåller bakteriekultur som konsumerar ammonium och nitrat(dvs samma som nitravec?!).
                    ¤ Emmi ¤

                    Kommentar

                    • Segelflyg är också kul
                      • January 2004
                      • 55

                      #11
                      Okee-Dokee.
                      Lycka till som sagt.
                      /Magnus

                      Kommentar

                      • Nicke Lilltroll
                        • February 2004
                        • 730

                        #12
                        Ett tips för att få en bra start i ditt nya akvarium är att du tar filtret från ditt andra akvarium och kramar ur det i det nya. Vatten kommer att se hemskt ut när du gör det men det försvinner på några timmar.

                        Jag tror inte att det är så farligt att du har Ektozon till dina pansarmalar. Det är värre om du tar vanligt salt utan jod. Jag har gjort båda delar utan några problem. Om mitt Ektozon är slut så häller jag i 0,5-1 dl salt per 100 liter vatten. Det låter mycket men det är faktiskt rätt.

                        Om du vill skona dina malar så ska du alltså antingen använda Ektozon eller den mindre mängden salt. Om du kör med saltet så blanda ut det i vatten först så blandar det sig fortare med vattnet.

                        Om du får en nitrit-topp så byt 10% per dag tills du har fått bort det. En sak som du kanske ska fundera på är om du inte ska skaffa täckglas. Pansarmalarna går ofta upp till ytan och hämtar luft. Risken finns då att de hoppar över.
                        720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                        54 liter Paletter

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                        Kommentar

                        • cecilia
                          • January 2003
                          • 754

                          #13
                          Pansarmalar (och andra sötvattensfiskar utan fjäll, som botior) ÄR känsliga för salt. Salt kan vara bra om man har problem med nitrit, parasiter eller om vattnet är mycket mjukt, men behövs inte i vanliga fall. /Cecilia

                          Kommentar

                          • Emmi
                            • December 2003
                            • 39

                            #14
                            -->Nicke lilltroll:Räcker det inte med själva taket där lysröret sitter , som tak alltså? Måste man ha täckglas också?
                            ¤ Emmi ¤

                            Kommentar

                            • Nicke Lilltroll
                              • February 2004
                              • 730

                              #15
                              Jo, om det täcker hela så ska inte fiskarna kunna hoppa ut. Om du har helstäckande ljusramp så fattar jag inte hur den har kunnat hoppa över såvida det inte var i samband med vattenbyte eller städning.
                              720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                              54 liter Paletter

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                              Kommentar

                              Arbetssätt...