Vitt på fenorna?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Vitt på fenorna?!

    Hejsan,

    Köpte 4 st. Musse-Platy till mitt "fisksoppe"-akvarium i fredags. Allt var frid och fröjd och alla fiskar såg fina ut...

    Var återigen i denna affär för att inskaffa Kampfisk, och får syn på akvariet där jag köpte platyna ifrån fredagen före, och ser att fenorna på vissa ser "tuggade" ut, inte mycket och bara på en del...
    De fiskarna som är tuggade på har oxå fått lite vitt precis på kanten av fenan som är tuggad. (Platyna gick ihop med en annan sorts fisk oxå)

    Och idag när jag kommer hem och kollar mina platy en gång till, så ser jag då att jag har EN hona med samma "symptom"...

    Expediten sa till mig idag att det var de andra fiskarna som nog har tuggat på platyna, men eftersom jag märkte rätt snart rent allmänt att hennes kunskap vad gäller akvariefiskar inte var så hög, så vet jag inte... (inte för att jag är någon expert inom området, men hon visste verkligen inte mycket=( )

    Vad kan detta vara? Är det kanske så att min hona har blivit tuggad på och nu fått svamp? Eller är det någon annan sjukdom? Hon är pigg och äter bra...
    Och hur gör jag nu för att hon ska bli frisk igen??
    Hjälp!!

    Tacksam för svar snarast =)

    Mvh. Sara
    Man lär så länge man lever
  • _Stina
    • March 2004
    • 70

    #2
    Jag har läst igenom brevet och allt tyder på att det är en svamp sjukdom.. Köp speciell svampmedecin så går det bort på två dagar och fiskarna blir betydligt piggare! det gjorde jag det gick bort det funkade jätte bra!! Men väldigt dyrt.. 213 kr.. Tyvärr kanske är det biligare i din djuraffär!

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Jag tycker det "låter" som fenröta.

      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212

      mvh

      Kommentar

      • Corona
        • September 2003
        • 241

        #4
        *hmmm*

        "Blir betydligt piggare"?
        Fiskarna kan nog inte bli piggare än vad dom är ju, blir dom piggare än så här så kan man tro att dom går på koffein eller nåt
        Nä, skämt åsido, pigga är dom, där ligger inte problemet...

        Fenröta vet jag inte om det är... Fenorna "fräts" inte bort som det stod på sidan om sjukdomar, utan det är en liten vit beläggning på den kanten av fenan (stjärtfenan) som är borttuggad, och den lilla del av fenan som saknas fortsätter inte att "fräta" bort...

        Jag tror kanske att det är så att hon har blivit tuggad på och nu fått svamp. Men då är frågan, ska jag flytta henne till ett eget kar och medicinera eller ska jag göra det i karet där hon går med dom andra?

        Och med VAD ska jag medicinera? Ektozonsalt?

        Känner mig mest förvirrad just nu...ingen annan som har något förslag?

        Tacksam för svar snarast!

        Mvh. Sara
        Man lär så länge man lever

        Kommentar

        • Corona
          • September 2003
          • 241

          #5
          *hmmm* Kanske också ska tillägga att värdena i karet är mycket bra...

          Någon som har något mer tips?

          Har nu satt i ordning en petbox som "medicinkar". Läste på förpackningen (Ektozonsalt) om kurer och tänkte följa dom, om ingen annan har något tips?

          Eller, ska jag medicinera i själva akvariet där alla fiskarna går?

          *hjälp*

          Tacksam för svar snarast...

          Mvh. Sara
          Man lär så länge man lever

          Kommentar

          • isaxsson
            • July 2003
            • 40

            #6
            Är det svamp så måste du nog behandla alla, det är inte så lätt att se vilka som är drabbade och det smittar lätt.
            Sök i forumet under "svampangrepp" det finns mycket att läsa där.
            Har själv varit drabbad av svamp så jag läste en hel del om detta i forumet.
            Jag behandlade i det gemensamma karet och det verkar ha fungerat

            Har nu ett karantäns akvarium

            Ola
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154197
            Damm och dammfiskar

            Kommentar

            Arbetssätt...