HJÄLP!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akvariefiskarn
    • October 2003
    • 33

    HJÄLP!!!

    3 koi har jag eller hade. 2 kvar. Dom verkar må bra och äter och simmar omkring som dom ska. Sen efter några veckor så visar dom inga symptom alls på att må dåligt, sen bara rätt vad det är så flyter dom på sidan och upp och ner och allt möjligt. Sen dör dom. Varför??????
    Det har varit så här varenda gång jag köpt fiskar.
    Hade slöjstjärtar innan det var likadant med dom och nu med mina koi. Det är nog inte meningen jag ska ha akvarie.
    Någon som kan veta varför??
    Tog med vatten till djuraffären och dom sa att värdena var som dom skulle. Detta är helt otroligt. Allt som allt har jag nog blivit av med 20 - 25 fiskar. Ena gången strök alla med pga vita prick sjukan, men dom resterande 15 fiskarna har hållt på precis så här.
  • ShadowDawn
    • August 2003
    • 313

    #2
    Hur stort är akvariet?
    Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Det är en klar fördel att kontrollera vattenvärdena innan fiskarna dör.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • akvariefiskarn
        • October 2003
        • 33

        #4
        Är kontrollerat innan dom blev sjuka, och så även nu.
        Akvarietsstorlek 63L.

        Kommentar

        • Galadien
          • February 2004
          • 107

          #5
          Både Koi och Slöjstjärt behöver större akvarium en 63L.

          Kommentar

          • ShadowDawn
            • August 2003
            • 313

            #6
            Om akvariet bara är på 63l så har du problemet där.
            Jag skulle råda dig att lämna tillbaka koisarna till affären och köpa fiskar som är mer lämpade till din akvariestorlek tex guppys, platys, dem flesta tetror, kampfiskar etc.
            Köp inte heller alla fiskar på en gång.
            Om du gör som följande så kommer nog problemet att försvinna ska du se och du slipper fler döda fiskar
            Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

            Kommentar

            • akvariefiskarn
              • October 2003
              • 33

              #7
              Säg det till folk som har dom i skålar där dom växer som fan. Jag vet nämligen en som har det så. Dom växer som fan. Hade dom inte trivts så hade dom inte växt och dött istället.

              Kommentar

              • akvariefiskarn
                • October 2003
                • 33

                #8
                Jag har haft guppys, platys, neontatra, kardinaltetra. Jag köpte dom med mellanrum men tydligen så är ju inte dom heller anpassade till min akvariestorlek, eller?
                Vattenvärdena var bra både innan och efter dom dog.
                När alla dom dött, så gav jag mig in på slöjstjärt, samma problem och nu även med koi.

                Kommentar

                • _Stina
                  • March 2004
                  • 70

                  #9
                  Ta ett vattenprov!! Det kan vara vattnet som det är fel på.. så var det för mig jag fick tömma ur mitt akvarium och ha det tomt i ungefär 2 veckor sen köpte jag nya fiskar och dom har överlevt jätte bra! dom har iten fått nått!! Så fråga i din närmaste djuraffär imrogon om dom har något vatten prov och ta det! det kan säkert vara det det är fel på!

                  Kommentar

                  • _Stina
                    • March 2004
                    • 70

                    #10
                    (Nån sjukdom asså)!1

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Normalt blir inte fiskar sjuk, det är inte vanligt att fiskar dör.
                      Att akvariet är litet har ingen betydelse om du har ett vatten som är optimalt för fisken.
                      Du måste själv testa vattent, har du egen brunn kan du ha orsaken där, eller något i vattnet som är giftigt för fiskarna.
                      Om du har 2 Koi kvar så byt 20 % vatten några gånger till du har köpt egna tester.
                      Om du utsätter dina fiskar för felaktiga vattenvärden tex lågt pH ner mot 5,5 eller för högt närmare 9, nitrit/ammoniak värden som är för höga, då är risken stor att dina fiskar har fått skador på gälarna och då klarar de sig inte i längden.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • akvariefiskarn
                        • October 2003
                        • 33

                        #12
                        Nej enligt dom i djuraffären så ska vattnet vara utomordentligt i den kommun jag bor.
                        Ska jag byta allt vatten i akvariet imorrn och rengöra stenar och allt, eller bara byta vatten?
                        Men vattenvärdena var och är bra och varit hela tiden. Jag brukar ha med mig lite vatten så att dom i affären kollar värdena. Och dom har varit jättebra varenda gång jag är där. Alltså måste det ju bero på något helt annat än vattnet, eller?
                        Men om fiskarna har skador på gälarna, flyter dom omkring hur som helst och har ingen styrsel alls??
                        Det är fruktansvärt trist att det blir så här varenda gång.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Jag skulle inte lita på butikens värden, då mycket beror på hur ren den flaska är som du tar provet i.
                          I de allra flesta fall är det vattnet som orsakar sjukdom/död.
                          Om gälarna blivit skadade då får fisken en dålig syresättningav sitt blod och dör av att fiskens organ inte får syre, nja, det där var enkelt förklarat, men du förstår nog.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #14
                            Vad är det för tester dom tar på zooaffären? Även om kommunens vatten är bra så är det en lång väg hem till dig så då kanske det är något förändrat. Egna tester är det bästa.
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • Helena S.
                              • March 2003
                              • 280

                              #15
                              Du, en koi kan bli en meter! Hur väntar du dig att dom ska få plats i ett 63 liters akvarium? Bara en fråga...
                              -Helena S.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...