Fisken hoppade ur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svartlien1
    • January 2004
    • 64

    Fisken hoppade ur

    En palettciklid hoppade ur en hink som den tillfälligt vistades i.
    Hittade den uttorkad på golvet, och trodde den var död.
    Lade den i hinken igen, för att göra ett ärende på stan.
    När jag kom hem igen så levde fisken igen....
    Satte tillbaka fisken i sitt 200 literskar där den gömmer sig i en grotta. MEN VID LIV. Vilda fiskar som släpps tillbaka skall man blöta handen för att inte skada slämmet på fisken. Men en fisk som torkat ut och uppstått igen från det döda. Kan man göra något för att den skall bli frisk och kry igen ? MYCKET TACKSAM FÖR TIPS.
    Eftersom fisksamvetet har fått sig en rejäl törn.
    redhead
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Vila, lugn och ro, värme och kanske salt... det skulle jag satsa på i alla fall...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • svartlien1
      • January 2004
      • 64

      #3
      Vilken typ av salt ? Hur mycket ? Skall man lösa det i ett vatten glas och hälla i karet ?
      Vad gör att salt är bra mot denna klena fisk + hur klarar de friska firrarna saltet ?
      Tacksam för svar.
      redhead

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Det där med "de andra firrarna" skulle jag glömma... Din fisk behöver lugn och ro, och vad jag vet så har du bl a en paletthona och yngel i karet. Sätt fisken i en balja, eller hink med vatten från akvariet, se till att tempen håller sig på samma eller högre temp (kan man lösa genom att ha kärlet flytande i akvariet), sätt i växter i massor så han känner sig trygg. Byt 10% vatten varje dag...Om det är så att han står så högt i rang att han får vara helt i fred i karet så kan du kanske låta honom gå kvar så slipper du ovanstående krångel... Salt rengör och stärker slemskiktet på fisken, det finns väl förmodligen skador på det efter uttorkningen? Saltet är vanligt grovsalt utan Jod, eller extozonsalt från djuraffären. Vanligt salt kan du dosera 0,5-1 dl/100 l vatten...Extozon doserar du enligt förpackningen. Mät upp saltet och tillsätt det i småduttar under flera timmar, så fisken får vänja sig långsamt... Om du häller salt i hela akvariet så får du tänka på att Corydoras inte tål salt....

        Det här är vad JAG skulle ha gjort... vänta gärna på flera svar, för jag har inga vetenskapliga belägg bakom ovanstående råd, bara logik och erfarenhet....
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • svartlien1
          • January 2004
          • 64

          #5
          TUSEN TACK FÖR HJÄLPEN NANC.
          Tittade till fiskarna på lunchen, och då hade han krypit fram ur grottorna, men ser mycket slak ut. Hela fisken är grå blå. Skall ge dem ett salt bad efter jobbet, men 1-2 dl salt låter mycket, vad gör man inte för att prinsen skall bli kry igen. Pansarmal skall fångas in plätt lätt. Sedan är det bara att denna dunder kur gör underverk.
          redhead

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            OBS att jag skrev 0,5-1 dl per 100 liter vatten, vet ju inte hur stort kar du har. Börja med den lilla dosen, alltså 0,5 dl/100 liter... det klarade faktiskt mina pansarmalar också (visste inte bättre), men det kan vara dumt att chansa.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • svartlien1
              • January 2004
              • 64

              #7
              Tyvärr gick det åt pipsvängen. Paletthannen var död när jag kom hem och skulle sätta in dunderkuren. Tillbaks till ruta ett, skall man köpa en ny hanne till min leksugna paletthona eller får hon vänta tills ynglen blir mogna för vuxenvärlden. Hur lång tid tar det ??
              redhead

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ej blir den vis som sorgen aldrig rört. Steingrimur Thorsteinsson

                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...