Fenor bortbitna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ceta76
    • September 2002
    • 1

    Fenor bortbitna?

    Hej på er,
    Detta är en helt ny akvarieägare..med sitt första inlägg - så hjälp mig gärna..ok ?
    Detta är mina fiskar 2st guldbarber, 3 stycken 5randsbarber och 1 odessabarb. Till detta så införskaffade jag 2 stycken albinomalar...

    Nu till mitt problem - albinomalarna införskaffades för ca 1 månad sedan och de såg ut att trivas i mitt lilla 50l akvarium... men igår så dog ena... eller rättare sagt så avlivade jag den. varför? jo..
    sedan några dagar tillbaka så har de 2 malarna betett sig lite märkligt och gömt sig mer än vanligt, de kom bara fram när det var mat.. det kanske var i deras natur tänkte jag. Men sedan så dök ena inte upp när det var mat.. blev tvungen och titta efter den och när jag hittade den så¨hade den inte många fenor kvar.. stjärtfenan var borta nästan helt och andra fenor verkade skadade.. den andra malen verkar ok. Den skadade fisken ville inte äta, simma (kunde nästan inte) och jag kunde plocka upp den med handen.. men den levde. Jag kunde inte bara se på när den led så jag "tog bort" den.. (nej jag spolade inte ner den).
    SÅÅÅ varför har detta skett??? Har läst att tigerbarber är nappar på fenorna och mina barber kanske har samma temperament. Jag har tittat närmare på alla fiskars beteende och jag ser att de ev. är lite mer aggresiva än förr. Kan det vara att de får för lite mat? Matar de 1 gång om dagen.
    Odessabarben (hona) verkar vara den mest passiva. Ena guldbarben har börjat jaga odessan på sistone..(simmar efter nära typ) och 5randsbarberna har jag inget grepp på.

    Jag vill inte se mer fiskar dö på detta sätt.. vad kan jag göra? Det är lite synd om den andra albinon nu som gömmer sig så fort han ätit klart...
    1 tredjedels vatten byts varannan vecka.

    Help wanted please
    Tack
    Clabbe

  • krba40

    #2


    De flesta barber är väl fenbitare. Mina tigerbarer jag hade en gång i tiden var på allt och alla.

    Mvh Kristian

    Kommentar

    • catrin
      • January 2002
      • 144

      #3
      Kan det vara fenröta du fått?
      Annars kan det vara så att du helt enkelt har uttråkade fiskar.
      Barber lever i stim, har man för få så kan de gärna ge sig på andra fiskar. Det bästa du kan göra tycker jag är att se till att minst 5-7 st av de sorter du valt(du får kanske ta bort ena sorten- det kan ju bli lite trångt). Tigerbarber har ett dåligt rykte som de faktiskt inte riktigt är förtjänta av. Har man bara tillräckligt många och ersätter de som "går bort", så har de tillräckligt att göra sinsemellan för att inte ge sig på andra fiskar.

      Cattis
      Cattis

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Hej,
        Faktum är att udda fiskar ofta blir aggressiva speciellt om det är fiskar som trivs bäst i stim som t.ex. barberna.
        De barber du har är väl inte direkt kända för att vara fenbitare som tigerbarberna (håller dock med cattis om att denna art fått oförtjänt dåligt rykte).
        Håll uppsikt över ditt akvarium och se hur det utvecklar sig om inte de andra fiskarna blir sjuka behöver du nog inte oroa dig för detta.
        Se också till att minska antalet arter och ha betydligt fler av varje istället.
        Pansarmalar är speciellt känsliga för salt i vattnet och felaktigt grus (skall vara smått (1-2mm) samt inte kantigt).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...