Vad är "fenröta" ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rexon@
    • August 2002
    • 578

    Vad är "fenröta" ?

    Hej :-) Jag har en svärdbärarhane som just blivit av med vita pricksjukan, men han verkar ändå inte helt återställd, eftersom det ser ut som om någon bitit på hans stjärtfena. Nu undrar jag om detta skulle kunna vara typ, fenröta eller vad det nu kallas? Vore väl underligt eftersom jag precis medicinerat mot vita pricksjukan...

  • Micke J
    • August 2002
    • 277

    #2
    Kolla denna länk: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212
    Micke J

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Vore väl underligt eftersom jag precis medicinerat mot vita pricksjukan...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote> Snarare tvärt om. Sänkt motståndskraft hos fiskarna ger större risk för fenröteangrepp. Förr i världen innehöll inte vitaprickmedicin substanser verksamma mot fenröta. Mitt råd är att köpa medecin som går mot både bakterier och svamp om vattenbyten varje dag samt lite grovsalt inte hjälper mot fenrötan.

      Mvh.

      Ola
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Rexon@
        • August 2002
        • 578

        #4
        Okej, tack så mycket, ska först nu börja med vattenbyte & salt, och sedan se vad som händer. Vad jag hört hjälper inte alltid heller den medicin man köper..

        Kommentar

        • catrin
          • January 2002
          • 144

          #5
          Många gånger vet inte folk vad dom skall medicinera mot. Då är det inte så konstigt att medicinen dom köper inte hjälper! Det är också vilktigt att man medicinerar så snabbt som möjligt.....

          Cattis
          Cattis

          Kommentar

          Arbetssätt...