Finns det olika vita prick??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    Finns det olika vita prick??

    Finns det olika vita prick som är olika allvarliga? Uppfattningen jag har haft är att vita prick är dödligt, men om man är uppmärksam så är den ganska lättbotad - har i alla fall varit för mig.

    En bekant vars hela ciklidkar dog till följd av vita prick, menade på att det inte var "vanlig" vita prick utan en elakare variant...

    Så vad säger ni hobbyveterinärer - är vita prick ett samlingsnamn eller kunde karet blivit räddat med Protozin??

    // Martin

  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det kan vara att sjukdomen/angreppet är så långt framskriden att gälarna har blivit för mycket angripna/skadade.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Mig veterligen finns det bara en vitaprick. Om man skall lyckas med medicineringen så vill det dock till att man upptäcker det på den första fisken som får det. Att man kan få upp temperaturen i karet är också nästan ett krav för att det skall gå bra.

      Naturligtvis betyder fiskarnas allmänkondition mycket också. Om akvariet inte är tillräckligt stort för fiskarna där i så börjar deras muskler att förtvina, deras kondition försvinner och de tappar immunförsvar och motståndskraft. Är det för många fiskar i akvariet så smittar de snabbt varandra. Är dessutom vattnet lite halvdassigt med fel pH och kanske lite nitrit, filtret och cirkulationen underdimensionerat och om man konstant bara ger dem ett och samma flingfoder så brukar det inte alls gå bra.

      Att ha friska fiskar handlar inte enbart om medicin.

      Kommentar

      • mavve
        • August 2003
        • 283

        #4
        Jag har själv råkat ut för vita prick 2ggr det senaste halvåret (är ny akvarist, så de lite väl frekventa omstruktureringarna populationsförändringarna har väl inte varit populära hos mina firrar). Bägge gångerna har mer än en fisk hunnit drabbas, men med Protozin och höjd temperatur har det inte varit några problem.

        Kramfors - sjukdomen ska inte ha varit så långt framskriden vid upptäckt, men ej/knappt möjlig att bota??

        Det jag blev nyfiken på var om det verkligen fanns fler varianter som var "mer dödliga" än den mer "normalt dödliga"........

        // Martin

        Kommentar

        Arbetssätt...