Är mollyn sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiffi
    • August 2002
    • 12

    Är mollyn sjuk?

    Vi köpte blackmollys för en månad sedan ungefär och de har gått bra i hop med de andra fiskarna,de har också fått två yngel. Men den ena jag tror att det är honan har vita fläckar på huvudet som jag inte tror var där när vi fick hem dem. Är det den här vita pricksjukan? Hon har haft fläckarna i flera veckor och verkar pigg. Kan dessa fläckar bero på att vi inte tillsatt något salt eftersom vi har pansarmal i akvariet som jag förstått inte trivs med salt i vattnet. Så min fråga är om "hon" är sjuk. Jag är nybörjare så jag är tacksam för alla svar även om de verkar självklara för Er.
    Tack på förhand!

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Nej det rör sig knappast om vita pricksjukan dels eftersom denna sjukdom har ett snabbt förlopp och att de synliga symptomen är små vita prickar, dvs inte fläckar.
    Om det är någon sjukdom är svårt att svara på, men äter den och i övrigt beter sig normalt är det nog OK.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Aquarina
      • July 2002
      • 108

      #3
      Jag tror att detta kan vara en svampinfektion.

      Jag inbillar mig att det kan ha att göra med att du saknar salt i vattnet eller ev. temperaturen. Säker är jag dock inte.

      Du måste vara väldigt observant på fläckarna, jag tror att de växer och då måste du skaffa medicin.

      Bland mina första fiskar hade jag några molly och de fick ett sådant angrepp som gick väldigt långt, spred sig över hela kroppen. På den tiden visste jag inte mycket om fisksjukdomar och fick inte heller någon riktigt bra hjälp så mina fiskar dog tyvärr. Så skaffa medicin i tid är mitt råd.



      Kommentar

      Arbetssätt...