Svullen och utstående fjäll??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toni_sara
    • February 2004
    • 40

    Svullen och utstående fjäll??

    En utav mina guppy honor blev sjuk för några dagar sedan... och jag trodde inte det var så farligt...hon var i en Yngelkasse för att hon skulle ha yngel... hon var extremt tjock... fjället stog ut... ögonen svullnade upp...Sedan när jag vaknade så låg hon död...Allt detta hände på 2dygn... kan det vara någon smittosam sjukdom... kan någon av mina andra fiskar vara smittade... vad ska man göra???
    Mvh//Toni
  • skilla
    • December 2003
    • 9

    #2
    Hej!
    Har också den sjukdomen i mitt akvarium. Först dog en av mina platy och nu är en av mina slöjstjärtar helt uppsvälld. Jag va till zoo affären och där trodde dem att det rör sig om en inre bakterie så jag köpte medicin, men om de hjälper visar sig. De sa också att de smittar så någon medicinering måste du kanske göra även om fisken dött så inte dina andra fiskar dör.

    O.B.S. Jag är ingen expert så rådfråga personalen i din zoobutik. De vet nog bättre.



    skilla

    Kommentar

    • Twosaint
      • February 2004
      • 27

      #3
      Troligtvis något som kallas bukvattenssot (tror det heter så) finns medel i affären mot det och ja det är stor risk att dina andra fiskar kan vara smittade

      Kommentar

      • Nicke Lilltroll
        • February 2004
        • 730

        #4
        Bukvattensot är i princip obotligt om det har gått så långt. Räkna inte med att ni lyckas att bota era fiskar. De kommer troligtvis att vara döda ganska snart. Jag hade en Black Molly som fick det men ingen annan hade fått det som tur är.

        Det finns beskrivet här på Zoopet under sjukdomar.
        720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
        54 liter Paletter

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

        Kommentar

        • steffo
          • September 2003
          • 60

          #5
          jag har haft ett par omgångar emd bukvattesot genom åren, och vad jag förstår (och upplever) så beror det på mycket dålig vattenkvalité. ordentliga vattenbyten och behandling mot bakterier av hela burken!

          byt 50% av vattnet ett par gånger med några dagars mellanrum och behandla med vad zoobutiken rekommenderar, så dör i alla fal inte fler fiskar... kan gå att bota de som redan är ordentligt sjuka oxå... har lyckats få det att gå tillbaka.

          nu är jag mer noggrann med att hålla rent och fräscht i burkarna och har inte haft några problem med sjukdom annat än en liten svampinfektion i ett bitsår på över ett år

          //steffo
          life's a bitch, 'n then u die. so f**k d world 'n lets get high!

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Jag är absolut ingen expert på sjukdomssymtom, men jag tycker det verkar som att diagnosen bukvattensot ställs lite för ofta. Måste det nödvändigt vis vara bukvattensot när fisken är "svullen"?

            Från Zoopets sjukdomsavdelning:
            Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna
            Några bilder på olika sjukdommar....
            http://www.jbl.de/uk/aqua/uk_krankbild.html

            /heeke
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • steffo
              • September 2003
              • 60

              #7
              kan inte påsta att jag heller är någon expert, men samma symtom och samma behandlingssätt har gällt de mollys mm som simmar i lillsyrrans burk, det finns ofta bra häften om sjukdomar i zoo-butiken, med behandlingsåtgärder inkluderade. kolla där

              //steffo
              life's a bitch, 'n then u die. so f**k d world 'n lets get high!

              Kommentar

              • steffo
                • September 2003
                • 60

                #8
                förresten..
                tänk på att inte behandla filtret med typ bactropur! då dör ju de bra bakterierna!

                kollat nu. kan vara njurinfektion, samma behandling...

                //steffo
                life's a bitch, 'n then u die. so f**k d world 'n lets get high!

                Kommentar

                • skilla
                  • December 2003
                  • 9

                  #9
                  Hej!
                  Vad är erat råd när det gäller sjukdomen ska man ta bort den sjuka fisken eller? Och hur gör man det på bästa sätt (för fisken)?
                  skilla

                  Kommentar

                  • Nicke Lilltroll
                    • February 2004
                    • 730

                    #10
                    Jag hade tagit bort den. Visserligen gjorde jag inte det med min Black Molly men då visste jag inte vad det var. Nu hade jag definitivt gjort det i alla fall. OM det är bukvattensot så kan de andra fiskarna bli smittade. Det är lite onödigt att chansa.

                    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                    54 liter Paletter

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                    Kommentar

                    Arbetssätt...