Mina pansarmalar verkar må urdåligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oresare
    • December 2003
    • 273

    Mina pansarmalar verkar må urdåligt

    Jag har ett veckogammalt 112-liters med växter och 6 fläckiga pansarmalar/Corydoras paleatus. I förrgår gjorde jag ett 40%-igt vattenbyte för jag såg för första gången nitritutslag. Mindre än 5mg/l. Nitritet sjönk lite men inte helt. Det finns fortfarande spår. pH är 6,6 (där har jag två olika sorters test som visar lika) och KH 4-5.

    I går började en av pansarmalarna dem att vingla, så g lite full ut och låg sedan allt längre perioder på botten med fenorna ihopfällda. Han (jag gissar att det är en kille för han och tre andra är betydligt mindre än två lite större) var dock väldigt pigg på att komma och käka av en maltablett som jag släppte ner för att se hur han skulle reagera. Även de andra var väldigt pigga. Men så idag så var ha ännu mer vinglig och simmar flera decimetrar i sträck på ena sidan och är inte lika alert som de andra. Dessutom så har han blivit mörkare och mer pärlemorglansig. Inte blekare som jag tycker att han borde bli om han är sjuk. Jag satte honom nu i ett litet karantänkar med en rot där han fick 80% av det gamla vattnet och 20% nytt... Temperaturen är 25-26 grader på båda ställena


    Övrigt om 112-litersakvariet. Jag har engelskt grus som är 3-4 mm grovt på botten, några rötter och ganska mycket växter. Jag har ett aquael-filter på 450 l/h som jag har på max för de verkar tycka det är roligt att simma mot strömmen och leka i virvlarna och det finns ganska mycket lugnt bakvatten vid rötterna och växterna om de behöver lite lugn. Jag har en liten petflaske-mäsk.

    Nu kan jag inte riktigt komma på något mer som kan vara relevant. Känns snarare som jag babblat lite för mycket och om någon orkat ända hit så är jag tacksam. Jag är lite hormonstinn och tar det inte så bra att mina små bebisar inte har det optimalt bra. Puh, det vore så mycket enklare om man kunde hoppa över hela nybörjarfasen...

    Vad ska jag göra nu? Vad har jag gjort fel? Jag blir otroligt tacksam för alla tips!

    /olivia
  • oresare
    • December 2003
    • 273

    #2
    Glömde ju huvudpoängen... Idag så har två andra börjat bli väldigt stilla på botten och lite vingliga när de simmar så det känns som de bara ligger lite efter första fisken.

    Kommentar

    • Segelflyg är också kul
      • January 2004
      • 55

      #3
      Har du provat att tillsätta Nitrivec eller liknande "nitrit-bakterier på flaska"?
      Jag körde med det under en period i uppstarten, tillsammans med bottensugning och två 10% vattenbyten i veckan.

      /Magnus

      PS. Kan tillägga att jag inte hade några nitritproblem - därav de små vattenbytena DS.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Håller med Segelflyg, men först av allt: gör fler och större byten! Det du beskriver (mörk färg & balansrubbningar) låter som nitritförgiftning. Ge dem fräscht vatten. Du kan ju prova med ett 100% vattenbyte hos den där hanen du lyft ut ur akvariet, skall du se att han piggnar till på en dag eller så
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Hej OLivia...ph´n är för låg den borde ligga 6,9-7,3 helst samt att du är i nystart fasen som kan var j*** jobbigt i början med olika typer av åkomma...Det verkar så som du beskriver att det är nitriten som gör att Corys blir dåsiga...byt vatten lite oftare å så gör nu ett rejäl vatten byte på minst 50% för att få ner den nitrit som förmodligen finns i karet, där efter kan du göra 10-20% vatten byte varannan dag tills dina vatten-värden stabiliserar.

          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • oresare
            • December 2003
            • 273

            #6
            Jag ska åka och köpa nitrivec och göra ett rejält vattenbyte till och sedan småbyten varannan dag. Ska jag göra vattenbytet omedelbart eller ska jag vänta i 3-4 timmar tills jag har handlat nitrivecen?

            Tack alla tre!

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Gör vattenbytet innan du åker, Nitrivec kan du hälla i när du kommer hem igen.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • oresare
                • December 2003
                • 273

                #8
                bra, då åker jag nu

                Kommentar

                • oresare
                  • December 2003
                  • 273

                  #9
                  Jag bytte vatten och köpte nitrivec som gav bra effekt direkt och nu idag så är det ännu lägre nitritnivå. Ska göra ett nytt vattenbyte imorrn på 20%. Den mest tilltagna malen simmade tyvärr vidare inatt och var död när jag kollade imorse. Men de andra är det desto mer liv i.

                  Nu undrar jag lite om hur lite jag kan mata dem den närmsta tiden. Jag har matat dem med en Tetra Tabimin-tablett om dagen förrutom dagen då jag köpte dem. De äter på den tills den tar slut men det tar ju sin lilla tid. Hur länge klarar sig pansarmalar utan extramat så att de inte blir sjuka pga av det istället?

                  /olivia

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    Dela tabletten och ge en halva om dagen eller mata med en hel tablett varannan dag.
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...