Kaos efter helgen!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmi
    • December 2003
    • 39

    Kaos efter helgen!!!!

    Åkte bort igår fm och lämnade då akvarielyset släckt då vi ej har timer ikopplad, trodde väl att de skulle klara sig. Idag när jag kom hem så var det kaos i akvariet. Fiskarna såg traumatiserade ut...platysarna låg stilla, rödmunstetrorna hade "tappat" den röda förgen på huvudet?!? Hur kan detta komma sig? Lampan var ju bara släckt så kort stund och de matades igår innan jag åkte. Vad kan ha hänt och hur ska jag göra nu för att det på bästa sätt ska bli som förr? De lite större fiskarna, som t ex gurami och platy verkar ha klarat sig bäst-de rör på sig mer än de andra och åt nyss när jag matade dem.
    Snälla, om ni har en aning om vad som hänt, tipsa mig! Kan jag någonsin lämna mina små älsklingar mer?
    ¤ Emmi ¤
  • Emmi
    • December 2003
    • 39

    #2
    Kan det ha ngt att göra med att inte växterna fick ngn energi då lyset var släckt och att de då inte gav ut tillräckligt med syre till firrarna? Finns det nu något som ni kan tipsa mig att göra för att öka firrarnas buffert?
    ¤ Emmi ¤

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Det är normalt sett inte växterna som ger syre till fiskarna, utan det sköts med en pump av något slag som rör om vattenytan så pass mycket att vattnet "sväljer" ned syre och luft.

      Kan det vara så att du matade extra mycket för att du skulle vara borta, och att det blev en nitrit-topp av det hela?

      Gör ett vattenbyte och se om de piggnar till.

      Kommentar

      • davide
        • February 2003
        • 1093

        #4
        Vissa firrar är sega och färglösa då de har fått gå i mörker några dagar. Det brukar dock bli bra efter ett tag.

        Om dom inte är "normala" i morgon så gör ett 50% vattenbyte 2 dagar i rad.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

        Kommentar

        • Patrik_växjö
          • July 2002
          • 2046

          #5
          Rödmunnarna kommer bli lika fina so de brukar! Det är ett resultat av att du haft släckt bara, så de e lugnt!
          / Patrik /

          Kommentar

          • Emmi
            • December 2003
            • 39

            #6
            Tack för alla svar, det uppskattas av oss nybörjare. Gjorde ett vattenbyte igårkväll och imorse såg alla rödmunstetror lika fina ut som vanligt och så höll de sig i stimmet. Ska dock övervaka dem ett par dar framöver.
            ¤ Emmi ¤

            Kommentar

            Arbetssätt...