Hjälp, alla möjliga symptom!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lie
    • January 2004
    • 8

    Hjälp, alla möjliga symptom!

    Hej alla!

    För en månad sen satte jag igång ett nytt akvarium på 96 liter.Jag satte över ca 30 palettciklidyngel i det nya. Fiskarnas färger försvann på en gång men jag trodde det kunde bero på stress och tänkte inte mycket mer på det men efter ca 1 vecka började jag tycka att det var ganska konstigt eftersom de inte fått tillbaka nån färg. Sen ca 1 vecka tillbaka så har det ena sjukdomssympomen efter det andra dykt upp och jag känner mig ganska maktlös. Nu har ca 10 fiskar dött och det är ca 10 till som har olika symptom. Det här är de symptom som fiskarna drabbats av:

    Häftig andning, nästan helt öppen mun, stillastående vid botten, svullen buk, trådaktig slemmig avföring, missfärgade (intensivt blålila kroppar) ju sjukare de blir, hoppande mot botten som för att gnugga sig, matvägran.

    Det jag har gjort hittintills är att byta nästan allt vatten på inrådan av akvariebutiken och haft i preparat för nitritförgitning men det verkar inte hjälpa. Har också ett medel för att rena kranvatten vid vattenbyte.

    Hoppas någon har förslag på vad jag kan göra för i det här läget så är jag villig att prova det mesta!



    200 liters akvarium:
    1 par palettciklider
    Massor av palettciklidyngel : )
    1 par nicaraguaciklider
    6 serpatetror
    2 siamesiska algätare
    1 ancistrusmal
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Fel vattentemperatur?!

    Kommentar

    • Lie
      • January 2004
      • 8

      #3
      Nej jag tror inte det för jag har ca 27 grader och det är samma temperatur som jag har i det andra akvariet.
      200 liters akvarium:
      1 par palettciklider
      Massor av palettciklidyngel : )
      1 par nicaraguaciklider
      6 serpatetror
      2 siamesiska algätare
      1 ancistrusmal

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Flämtande andning låter ju som det skulle vara lite syre i vattnet... Syrehalten minskar ju med temperaturen men...

        Du får nog svar från nån som vet snart!

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5
          Jag skulle ta ur all fisk och flytta dem till samma vatten de gick i innan i en balja eller annat akvarie, sedan skulle jag tömma och desinficera karet med klorinlösning innan jag satt igång det på nytt.
          Antingen har de råkat ut för någon kraftig bakterieinfektion eller förgiftning av något ämne i det nya karet...om du hade testat vattnet och delgett pH, No2 och No3 så kunde man kanske ha uteslutit dåligt vatten eller annan påverkan och likaså vad du ger dem för mat.

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • Mohlén
            • January 2004
            • 273

            #6
            Bukvattensot?

            Kommentar

            Arbetssätt...