DOM DÖR!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    #16
    Så, jag ska köpa följande saker:
    nitrittester
    ph tester och sera nitravec?
    Är det något annat jag behöver??
    160 liters sällskap

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      Nitrit, pH, KH, nitrat, ammonium, och om man har växter de tester som behövs för att anpassa näring till växterna.
      Vattenberedningsmedel tex Sera aqutan eller motsvarande, nitrivec kan vara bra för att få bakteriekultur i nystartade akvarium, och vid en nitrittopp.
      Vattenberednings medel ska eliminera klor och stärka slemhuden, jag minns inte vad de verksamma ämnena heter just nu.

      Det är mer rätt att skriva optimala förhållanden.
      Inga fasta föroreningar fritt i vattnet, avföring/matrester/växtdelar/dödafiskar

      Att vattnet inte innehåller nitrit/ammonium/ammoniak, låg nitrat max 20 mg litern, om nitrathalten finns det flera uppfattningar om vad som är maxvärde, det kan vara ok om den är 50 mg litern men jag anser att med den halten nitrat så måste man förutsätta att alla andra värden är bra för att inte fiskarna ska bli påverkade om den har det värdet under en längre tid, dessutom när den är så lätt att sänka genom vattenbyten.
      pH/temp/ljus ska vara anpassade till fiskens behov.

      Vidare rätt foder i rätt mängd, att fiskarna inte stressar varandra genom att ha aggressiva fiskar/revirhävdande fiskar tillsammans.

      Att inte ha ett bottenmatrial som gör fiskarna kan skadas.
      Att syresättningen ska vara god.
      Att pump och filter ska vara anpassade efter akvarie storlek och antal fiskar och art.
      Tex Koi/Guldfisk/Slöjstjärt/stora fiskar, behöver dubbelt, ja, kanske mer så stor filtervolym.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • kia
        • August 2003
        • 366

        #18
        Oj, det här blev ett långt svar!

        Om du inte har pansarmalar skulle jag sats med vanligt jodfritt salt i vattnet. Någon msk per 100 liter tror jag att jag läst. Salt kan ha många bra effekter på vatten och fiskar.

        Det här med vattenvärden tyckte jag var absolut svårast när jag började (och tycker nog fortfarande, det finns så många olika bud).

        En sak är säker! Nitrit ska alltid vara = 0 (Ingen alls).

        Ph (vattnets surhetsgrad) är mycket svårare. Det beror väldigt mycket på vilka fiskar du har.
        Ph 7 är neutralt. Fiskar från t.ex. amazonas vill gärna ha något surt vatten andra vill ha neutralt och andra alkaliskt.

        Neontetran tycker om ett mjukt vatten som är lite surt. Levande födare ska ha lite alkaliskt, men jag har inte haft några problem när de gått i vatten något under 7 i Ph i mitt amazonaskar.

        Så länge Ph inte "dippar" väldigt är det sällan något problem enligt min erfarenhet.

        Kh är vartnets hårdhetsgrad. Stockholmsvattnet är väldigt mjukt. Själva hårdheten betyder väldigt lite för fiskarna, men mjukt vatten gör att Ph kan pendla väldigt och plötsligt kan "dippa" och bli väldigt surt. Då kan fiskar dö.

        Ofta klarar man av att använda Stockholms kranvatten utan att mixtra så mycket med olika saker för att påverka vattenvärdena.

        Men eftersom det är så väldigt mjukt kan man "buffra" upp det. Har du rötter i akvariet (som sänker Ph) kan du ju t.ex. lägga in kalkmjöl (eller skolkrita som någon skrev) i filtret. Det höjer både Ph. Men det viktigaste är att det höjer Kh så att Ph inte pendlar lika lätt.

        Det finns jättemycket på forumet du kan läsa i det här ämnet. Det finns massor av olika ämnen att använda för att höja och sänka Ph och Kh. Optimalt är den förening som passar just dina fiskar bäst. Har man "vanliga" sällskapsfiskar och bor i Stockholm kan det vara bra att höja Kh (hårdheten) för att inte riskera Ph-dippar. Så om du har mycket pengar kan du köpa en Kh-test också.

        På Bauhas säljer de test-stickor rejält mycket billigare än i zoo-affärerna. (Till dammanläggningar, men de är lika bra till akvarier). De är enkla att använda men ger inte lika precisa svar. Varje sticka ger nitrit/nitrat, Ph, Kh och något jag inte vet vad man ska använda till. 25 stickor kostar ca 140 kronor.

        Dropp-tester kostar runt 100 kronor förpackningen, ger mer precisa resultat och räcker till många fler tester. Måste lagras i kylskåp och "bäst-före-datum" hinner gå ut innan man använt dem före.
        Nybörjare, Nivå II .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
        "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

        Kommentar

        • apan_ola
          • March 2003
          • 280

          #19
          ojoj, mycket att köpa!!! Inga har dött under natten så jag tror att det var naturlig död på dom... Jag ska iallafall byta 30-50 % vatten nu och byta 10 varje dag några veckor framöver.
          160 liters sällskap

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            apan_ola: du har glömt berätta hur dina fiskar dog? Vad hade de för symptom?

            BYT VATTEN!
            _Gärna_ 50% eller mer, gärna dagligen i ett par dagar, om du kan fixa det. Det finns ingen nackdel med att göra stora upprepade vattenbyten förutom att det är jobbigt.

            Sjukdomsepidemier dödar mycket sällan tre fiskar på en enda gång, vanligen tar det lång tid för fisken att dö, och oftast har de tydliga sjukdomstecken (svulster, mögel...).
            Förgiftningar, däremot, slår snabbt och oväntat, och den i särklass vanligaste förgiftningen är nitrit - och det åtgärdar man med stora, gärna upprepade, vattenbyten.
            Om symptomen var att de simmade konstigt, kanske stod vid ytan och flämtade, och sen dog, ELLER om ditt akvarium startades för mindre än en månad sedan, så var det säkert nitrit.
            Nitritförgiftning får man när man har för mycket fisk och matar för mycket i ett nystartat akvarium där inte nedbrytningsbakterierna hunnit komma igång. Nitrivec, som nån föreslog, är ett medel som kickstartar bakterierna, och det är jättebra, men upprepade stora vattenbyten är bästa sättet att bli av med den nitrit du har _nu_, innan fler fiskar dör.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • apan_ola
              • March 2003
              • 280

              #21
              nejnej, akvariet har varit igång i ungefär 1 år... Jag ska prova med jodfritt salt. En matsked per 100 liter vatten, då blir det en och en halv till mitt 160 liters i 3 dagar.
              160 liters sällskap

              Kommentar

              • apan_ola
                • March 2003
                • 280

                #22
                Går det bra att köpa JODFRITT salt på ICA eller ska det vara något specialkör ?

                /tacksam för svar.
                160 liters sällskap

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  Många anser att man inte ska göra stora vattenbyten, då fiskar vill ha en jämn vatten kvalite.
                  Det finns ingen anledning att byta vatten som är bra.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • apan_ola
                    • March 2003
                    • 280

                    #24
                    okej. nu har jag iallafall bytt 50 % av vattnet, fiskarna verkar må toppen nu, ingen dog under natten eller så... Kanske låter dumt men jag såg nyss en snigel, kan dödsfallen ha med detta att göra? Hur blir jag kvitt sniglarna?
                    160 liters sällskap

                    Kommentar

                    • cool
                      • October 2002
                      • 1869

                      #25
                      Kan ju säga att snuglarna hade inget me dödsfallet att göra
                      Det kan alldit vara bra att ha nåra sniglar i akvariet för dom luckrar ju upp i sanden!
                      Tobbe
                      Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                      NY MSN:t__skate@hotmail.com
                      Skorpion och amfibie fantast

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Kramfors: Jag förstår inte vad du menar alls. Enda gångerna det skulle kunna vara farligt för fisken att byta vatten är om vattnet i akvariet är av högre kvalitet än det man byter med, vilket nog är ganska sällsynt, eller om vattnet i akvariet är surt & förorenat medan kranvattnet är basiskt, då kan man få ammoniakförgiftning.
                        Vattnet man byter med måste förstås vara anpassat till djurens krav på salthalt och temperatur.
                        Det är visserligen sant att det inte finns någon anledning att byta vatten som är bra, men det är också sant att det inte finns något problem med vattenkvaliteten som inte kan fixas med vattenbyten med bra vatten.

                        Råkade jag ut för att tre fiskar dog, knall&fall, på en dag, vore min omedelbara åtgärd ett stort vattenbyte.

                        Apan_Ola: nej, snäckan har ingenting med dina fiskars död att göra, snäckor dyker upp i nästan alla akvarier med växter. Vad gäller snäckbekämpning, gör en sökning i forumet, det finns tonvis med diskussioner om just det.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • apan_ola
                          • March 2003
                          • 280

                          #27
                          okej...
                          160 liters sällskap

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #28
                            "Många anser att man inte ska göra stora vattenbyten, då fiskar vill ha en jämn vatten kvalite.
                            Det finns ingen anledning att byta vatten som är bra."

                            Av vilken anledning behövs vattenbyte om vattnet är bra.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • JE
                              • January 2002
                              • 719

                              #29
                              Vad är bra vatten för de flesta akvarister kanske man skulle fråga först, de flesta mäter på sin höjd pH och No2 ibland mäter någon kH också. Om dessa värden är bra..är det då ett vatten med hög kvalitet??

                              Definitionen "bra värden" kan vara mycket stor från person till person.

                              Ett optimalt vatten för en Neontetra är inte optimalt för en Molly tex. så för att kunna svara på vad ett optimalt vatten är måste man veta vilka fiskar man kan ha tillsammans som passar i samma typ av vatten.

                              Om jag skulle drabbas av att flera fiskar dog utan att jag fann någon anledning oavsett optimalt vatten eller inte skulle jag göra ett vattenbyte på 50-75% vatten omgående av flera orsaker...de kan ha blivit förgiftade av något ämne/kemikalie...eller sjuka av något jag helt enkelt inte känner till, det jag däremot skulle veta är att fler fiskar kommer dö om jag inte gör någonting alls.

                              Mvh Janne
                              http://www.goc.se

                              Kommentar

                              • Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

                                #30
                                Man kan helt enkelt koppa in fiskarna i ett nytt vatten, som har det pH fiskarna vill ha, där finns inga föroreningar.
                                Det kan man göra om inte fiskarna riskerar att omedelbart dö.
                                Om de håller på att dö av förgiftning då är det naturligtvis bättre att flytta den till ett nytt vatten.
                                När man ser att sig. apan ola har gjort 177 inlägg få forumet kan man förmoda att han läst om de problem som fel vattenvärden kan ge.
                                Kan det möjligen vara så att ingen läser Zoopets första sida utan ställer frågorna i forumet.
                                http://www.kramforskoi.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...