DOM DÖR!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    DOM DÖR!

    Hej alla!
    Nu börjar jag bli orolig! Först dog en av mina svärdbärar honor, sedan låg en neontetra och flöt på ytan och nyss låg en guppyhane och flöt på ytan! Alltså 3 fiskar har dött på en DAG!
    Någon som har någon aning om vad detta i hela friden kan vara?!?!!

    Inga vita prickar syns på fiskarna.

    Snälla hjälp mig!!

    Värt att veta? köpte 2 silvermolly och 3 svärdbärare idag...


    /Jätte tacksam för hjälp Ola.
    160 liters sällskap
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Har du kollat vattenvärdena.
    MVH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • apan_ola
      • March 2003
      • 280

      #3
      ska springa till zooaffären och köpa tester!!!! Vilka behöver jag?!
      160 liters sällskap

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Kolla nitritvärdet, temperaturen och pH!

        Det är de värdena jag håller koll på!

        Kommentar

        • apan_ola
          • March 2003
          • 280

          #5
          Okej, temperaturen ligger på 23 grader.. den har alltid legat runt den temperaturen.
          160 liters sällskap

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Börja med ett omedelbart vattenbyte istället för att vänta på testerna, något sk*t lär det ju vara, och vattenbyte är aldrig fel.

            Inga andra symptom på sjukdom som att de står vid ytan, kliar sig eller annat ovanligt beteende?

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Och höj temperaturen till 25-26 grader.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Jag har skrivit om vikten av karantän för nya fiskar tidigare, kanske något att tänka på.
                Men om det är guppy eller fiskar typ neontetror kanske det är överkurs, men om man har lite mer ovanliga fiskar tidigare så kan det vara befogat.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Det är aldrig överkurs med karantän för ny fisk, arten spelar väl ingen roll. Det blev en dyrköpt läxa för mig då jag koppade in en ny guppyhane i ett kar fullt med säljklar ungfisk... alla dog utom den nya grabben. Frisk sjukdomsbärare...
                  Sedan dess gäller minst 10 dagar i karantänkar.
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • apan_ola
                    • March 2003
                    • 280

                    #10
                    VAD?!?!?!?!?!
                    160 liters sällskap

                    Kommentar

                    • apan_ola
                      • March 2003
                      • 280

                      #11
                      säger ni att alla mina firrar som har kostat mig sk*t mycket pengar kommer att dö?
                      160 liters sällskap

                      Kommentar

                      • apan_ola
                        • March 2003
                        • 280

                        #12
                        Ska jag byta 50 % vatten varje dag?
                        160 liters sällskap

                        Kommentar

                        • Rymdis
                          • December 2003
                          • 67

                          #13
                          nej inte varje dag, du måste kolla vattenvärdena innan du gör nått mer, byt bara 50 % en gång, vanligtvis kanske man byter 30 % av vattnet / vecka, men om du fått en nitrit.topp pg.a. nedbrytning av fiskmat och avfall i akvariumet så måste du kanske byta 50 % och sedan kanske du kan byta 10 % / dag i några dagar och sedan 30 % i veckorna efter det, kom ihåg att mata sparsamt, alltså all mat som inte blir uppätet inom några minuter måste du ta ur akvariumet.

                          Använd gärna tex. sera nitravec vid uppstart av akvarium eller vid stora vattenbyten för att förebygga nitrittoppar.

                          Om fiskarna flämtar mycket, kliar sig mot stenar och inredning eller om det bara blir plötslig massdöd där de dör inom några timmar så är det oftast nitrit-toppar som är boven, annars kan det ju bero på att du fått i nått annat gift lr dyl. ämnen i ditt akvarium som de inte tål.

                          Kom ihåg att fylla med kallt vatten då varmt vatten fäller koppar i vattnet.

                          Om fiskarna har nån sjukdom, tex. vita prickar lr ludd/svamp på fenor så måste du höja temperaturen i akvariumet till så högt som de tål under behandligstiden, samt medicinera... du kan ju läsa mer under "sjukdomar" här på zoopet.

                          mm.. lycka till med dina fiskar, hoppas dina andra klarar sig..

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Tack Klara din ord kan rädda många fiskar.
                            Vad jag menar är att har man guppy eller fiskar typ neontetror sedan tidigare och inga fiskar man är rädd om då kostar det inte många kronor att köpa nya.

                            De flesta butiker brukar ha nyhemkomna fiskar i karantän en tid innan de säljs och det ska man kolla när man köper fisk.
                            Ni som har Koi och köper en ny då bör karantän tiden vara minst en månad.

                            Stora vatten byten hjälper inte om vattnet redan är optimalt, att höja temperaturen kan vara bra men då riskerar man att ev. parasiter förökar sig och med fiskar som är sjuka, ofta för att deras immunförsvar är försvagat därav sjukdomen, inte kan motstå ett parasit/bakterie/svamp angrepp.
                            Så om man höjer temperaturen då måste man veta varför man gör det och vilka konsekvenser en temp höjning ka få.

                            Vad kan ola göra, det är inte lätt att ge ett råd när man inte vet vad fiskarna drabbats av, men om man förutsätter att vattnet före att de nya fiskarna släpptes var optimalt och fiskarna friska, då kan första åtgärden vara att flytta de nya fiskarna till ett eget vatten.
                            När fiskar dör utan att ha några synbara skador, kan man anta att den har dött av naturliga orsaker den har helt enkelt blivit sjuk av någon annan anledning än av smitta.

                            En annan orsak kan vara att den angripits av flagellater/tarmparasiter där en av orsakerna beskrivs att flagellater/tarmparasiter/bakterier som livnärs sig på proteiner från fiskarna avföring och med dålig hygien i akvariet så kan de organismerna föröka sig och lättare angripa de fiskar som redan är försvagade av för fiskarna dåliga förhållanden i akvariet.
                            När man inte vet orsaken till en sjukdom och fiskar dör då kan man tex använda Sera baktopur direct, eller be en veterinär skriva ut antibiotika, men det viktigaste är att göra vattnet optimalt för fiskarna.

                            Det skriva mycket om de nyttiga bakterierna på botten och i filtren men det finns en mängd andra bakterier och organismer i ett akvarium som är sjukdomsalstrande.
                            Salt i vattnet stärker slemhuden är till en vissmån rengörande och får en del bakterier/parasiter att må illa.

                            Med andra ord jag har inte en susning om vad som felas dina fiskar, men det är lätt för mig att dölja min okunskap bakom en mängd ord.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • apan_ola
                              • March 2003
                              • 280

                              #15
                              okej, tack för allas svar ni har varit till jättestor hjälp. Vad är optimalt vatten??
                              160 liters sällskap

                              Kommentar

                              Arbetssätt...