platy utan färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankamask
    • January 2004
    • 11

    platy utan färg

    En av mina platys har blivit sjuk. Hittade den med huvudet ner i botten, utan färg på kroppen men med helt normal färg på huvudet. Trodde att den var död och tog och "petade ut den" från växten med håven. Men då visade det sig att den lever, och viftar runt sig själv med fenorna, fast den står hela tiden med huvudet neråt och så är den helt utan färg. För ett par dagar sedan hittade jag en annan platy som flöt runt, död alltså. Så nu är jag rädd att det är ngt som smittar, vill ju inte att alla fiskarna ska dö. Har tidigare övergett slöjstjärtar, de dog hela tiden, ochtrodde verkligen att platysarna skulle vara "lättare". Har en ancistrus som växer och mår hur bra som helst, så något gör jag ju rätt. Men helt klart en hel del fel också

    Vattenbyte en gång i veckan, bra nitritvärden. Har hittills inte kollat ph, men det kanske jag borde börja med. Hade akvarium när jag var liten och då hade vi inte ett enda test och fiskarna mådde hur bra som helst. Visst är det konstigt att ju mer man vet och anstränger sig ju mer fel verkar det bli...

    Vad kan det vara för fel på min platy???
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Jag är som du, har haft akvarium förrut och aldrig hållt på med tester mm och har haft tur med fiskar och växter. Har nu köpt 2 större kar och nu även köpt tester. Jag har förstot det att ska man kunna söka felaktigheter så "måste" man ha tester för att se värden för att där efter kunna felsöka. Allt går så mycket lättare här för de mycket kunniga zoopetmedlemmarna att lösa ditt/vårt problem då.

    Lycka till!
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    Arbetssätt...